Corona….Wat als we weer mogen?

Al meer dan een jaar staat ons kleine kikkerlandje volledig op zijn kop. De gesprekken bij het koffiezetapparaat (als je al naar kantoor mag) gaan al maanden niet meer over het weer of de plannen voor het weekend. Het gaat nog maar over één ding. Corona, corona en nog eens corona. Payingit duikt in de wereld van corona en zoekt uit wat er zal gebeuren als alle maatregelen worden opgeheven.

Corona, waar staan we nu?

De Nederlandse regering heeft al laten weten dat de steunpakketten voor ondernemers nog lang niet stoppen. Een groot deel van de ondernemingen in Nederland kunnen nog steeds niet volledig open en lopen door de huidige maatregelen veel omzet mis. Klanten kunnen niet bij hen terecht en de kosten blijven oplopen. Ondernemingen hunkeren naar versoepelingen van de maatregelen om het oude normaal weer op te pakken, maar helaas wordt deze fictieve finishlijn week na week opgeschoven. Is het nieuwe normaal here to stay?

Wendbaarheid en creativiteit, dat zijn de succesfactoren in deze coronacrisis

We weten inmiddels dat deze pandemie nog heel lang effect zal hebben op onze samenleving. Voor ondernemers is het nu verstandig om, naast het voortzetten van hun huidige werkzaamheden, na te gaan denken over “als we weer mogen”. Wacht ze niet af, maar brainstorm er al over met je peers en medewerkers. Wat gaan jullie doen en waarom gaan jullie dat straks op die manier aanpakken? Maak een stappenplan en bepaal welke werkzaamheden als eerste worden opgepakt of opgeschaald. Wat is het belangrijkste voor het voortbestaan van de onderneming? Wanneer je dit duidelijk op papier hebt, weet iedereen straks als het zover is ook meteen wat hij/zij moet doen. Bepaal één duidelijke strategie en zorg dat alle afdelingen en collega’s hiervan op de hoogte zijn. Dit zorgt ook voor een versterking van het teamgevoel. Betrek je collega’s bij het proces. Jullie doen het immers samen.

Wat nemen we mee uit deze coronacrisis?

Het zal niet meer als een verrassing komen, maar een groot gedeelte van de Nederlanders geeft aan na de coronacrisis hun werkzaamheden deels vanuit huis te willen blijven uitvoeren. Aan thuiswerken zitten een hoop voordelen voor zowel werkgever als werknemer. Het wordt echter een hele klus om de logistieke workflow tussen thuiswerkers en medewerkers op kantoor draaiende te houden, laat staan te stroomlijnen. Het is van belang dat je als ondernemer daar nu al over na hebt gedacht. Thuiswerken is here to stay.

Prachtig voorbeeld: Nieuw-Zeeland

Begin juni 2020 kwam de premier van Nieuw-Zeeland met fantastisch nieuws. Er was al een lange periode geen enkele nieuwe corona besmetting meer gemeld. De premier besloot om in die periode alle lopende maatregelen op te heffen. Anderhalve meter afstand houden en bron- & contact onderzoek werden gestaakt, mensen konden weer zonder restricties leven. Ter voorkoming van nieuwe besmettingen van buitenaf bleven de landsgrenzen gesloten. De restaurants, cafés, winkels, hotels en attractieparken mochten weer open. Mensen leefden weer volgens het oude normaal.

Wat bij Nieuw-Zeeland opviel is de effectiviteit van in één keer hard ingrijpen, voorzorgsmaatregelen treffen en alle nieuwe regels streng naleven. Hierdoor waren ze met zijn allen snel van de meeste besmettingen af en kon het normale leven sneller worden opgepakt. Dit in vergelijking met Nederland waar al een jaar met maatregelen moet worden geleefd. Natuurlijk is het belangrijk om in gedachte te houden dat Nieuw-Zeeland dit natuurlijk veel makkelijker kon bewerkstelligen, omdat ze een eiland is en makkelijk mensen buiten kon houden.

De realiteit is helaas dat het in Nederland niet van de ene op de andere week weer allemaal open mag. Door de huidige restricties en het fluctuerende R-getal zullen we moeten wennen aan heropeningen in kleine stapjes. Wanneer bepaalde sectoren hun deuren weer openen kan je rekenen op een grote influx van de vraag. Denk bijvoorbeeld aan de cafés, festivals, bioscopen, strandtenten en clubs. Maar deze influx zal niet alleen plaatsvinden in de horeca en recreatiesector. Denk ook aan de kledingzaken, meubelzaken, bouwmarkten en autodealers. Deze drukte gaat er komen; het is alleen afwachten wanneer het zal plaatsvinden.

Waarom je juist nu stappen moet zetten als ondernemer

Never waste a good crisis! Bereid je goed voor op de kansen die nog komen gaan. Heb je genoeg voorraad voor de heropening? Heb je genoeg werknemers in dienst? Is je pand, website en of sociale media in orde? Een goede ondernemer moet creatief en wendbaar zijn om te gedijen in deze moeilijke tijden. Bereid je voor en sla je slag!

Wil jij weten wat Payingit voor jou kan betekenen komende maanden? Neem dan een kijkje op onze website.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak

Sabri van Damme, Accountmanager