Home Blog Hoe zorgt de Employee Journey ervoor dat je medewerkers vindt en bindt aan je bedrijf?
Hoe zorgt de Employee Journey ervoor dat je medewerkers vindt en bindt aan je bedrijf?

Hoe zorgt de Employee Journey ervoor dat je medewerkers vindt en bindt aan je bedrijf?

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt, wil je uiteraard zorgen dat je jouw onderneming interessant en aantrekkelijk maakt voor nieuw talent. Je kunt als werkgever verschillende dingen doen om medewerkers aan je bedrijf te binden. De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden dienen zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. Denk hierbij aan vrijdagmiddagborrels, gratis lunch op kantoor, de mogelijkheid om flexibel te werken en sportabonnementen voor het hele team. Een ander middel dat je kunt inzetten om aan nieuw talent te komen is de Employee Journey onder handen nemen. In deze blog lees je wat dit is, hoe je dat doet en krijg je tips waarmee je de Employee Journey kunt verbeteren.

Wat is een Employee Journey en welk doel heeft het?

Naast de Customer Journey, die voor je klanten geldt, bestaat er ook een Employee Journey, wat betrekking heeft op je werknemers. Het is belangrijk dat je als werkgever op de juiste manier omgaat met je team. Dit kun je doen door een unieke Employee Journey in kaart te brengen. Je kunt dit het beste zien als een (intern) proces dat je werknemers doormaken als zij bij je komen werken, werkzaam zijn of uit dienst treden. Verderop lees je welke fasen de werknemer doorloopt tijdens de Employee Journey. Het belangrijkste is dat je de werknemer gedurende de hele reis positief beïnvloedt en bijstaat, zodat hij of zij een positieve ervaring heeft binnen je team en onderneming.

Een onderdeel van een positieve Employee Journey is de bedrijfscultuur die je hanteert

Het is belangrijk dat je bedrijf staat voor professionaliteit, trots, vertrouwen, betrokkenheid en werkplezier. Deze losse kenmerken binnen je bedrijfscultuur, zorgen ervoor dat nieuwe werknemers zich snel op hun plek zullen voelen in je team. Voorbeelden van een goede bedrijfscultuur zijn het vieren van successen, het organiseren van leuke momentjes tijdens iemand zijn of haar verjaardag, goede eerste werkdagen verzorgen en prettige exitgesprekken faciliteren.

Los van alle positieve elementen die zorgen voor een goede bedrijfscultuur, kan het ook voorkomen dat er negatieve elementen worden ervaren. Probeer hier zo snel mogelijk iets aan te doen en mee te nemen als harde les. Voorbeelden van negatieve invloeden op de bedrijfscultuur zijn het niet stilstaan bij verjaardagen, successen aan je team voorbij laten gaan, incomplete inwerktrajecten en de afwezigheid van of te weinig functioneringsgesprekken.

Wat is het belang van het hanteren van een Employee Journey?

Door bewust met de Employee Journey van je werknemers bezig te zijn, zorg je ervoor dat je een proces in kaart brengt en volgt om je werknemers een zo positief mogelijke beleving te bieden. Door bij je werknemers te polsen over wat voor ideeën zij bij de Employee Journey hebben, leer je op welke manier je bedrijfscultuur wordt ervaren en in elkaar steekt. Dit geeft je een belangrijk inzicht en biedt je de kans om waar nodig aanpassingen te doen om dit hele proces te verbeteren. Je bindt nieuwe werknemers veel sneller aan je bedrijf en team als zij bij jou werken als iets positiefs ervaren.

Een positieve Employee Journey bindt waardevol personeel op de lange termijn aan je bedrijf aangezien men het op de lange termijn volhoudt om voor je te blijven werken. Je kunt niet in één keer voor een goede Employee Journey zorgen. Het ligt net aan je teamleden, je branche, bedrijfstype etc. wat voor jouw werknemers het beste werkt. Het is en blijft een proces om de Employee Journey zo positief mogelijk te houden. Los van het behouden van waardevol personeel, kun je met de Employee Journey ook de juiste personen aantrekken om bij je te komen werken.

Zeker in tijden dat je als werkgever nieuw talent moet verleiden om voor je te komen werken, is het belangrijk dat de Employee Journey op orde is. Nu er krapte op de arbeidsmarkt is, heeft nieuw talent het voor het zeggen en kiezen zij uit voor wie zij willen werken in plaats van andersom. Zorg dat je van deze verschuiving bewust bent, want als je dit op de juiste manier aanvliegt, heb je goud in handen!

Op welke manier zorg je ervoor dat je zicht krijgt op de Employee Journey?

Voordat je de Employee Journey kunt verbeteren, is het belangrijk dat je deze in kaart weet te brengen. Dit is de ideale stap om mee te beginnen. Een Employee Journey bestaat altijd uit drie verschillende fasen. Namelijk de fase vóór de indiensttreding, tijdens de indiensttreding en naast de indiensttreding. In elke fase kun je er als werkgever voor zorgen dat je een goede indruk maakt op je werknemers. Wanneer je de werknemer positief beïnvloedt, zorg je ervoor dat zij een positieve Employee Journey doorlopen. Om dit proces waterdicht te maken, kun je ervoor kiezen om een tijdlijn op papier te zetten. Hieronder lees je daar meer over terug.

Wat dien je voor de indiensttreding te regelen?

Een Employee Journey gaat al van start op het moment dat de werknemer aan het sollicitatieproces begint, dus nog voordat hij of zij in dienst treedt. De sollicitant bekijkt de website van je bedrijf, kijkt rond op je social media kanalen en vormt op die manier een mening over je bedrijf. Je wil natuurlijk dat een potentiële nieuwe werknemer een goede eerste indruk van je onderneming krijgt. Vandaar dat het belangrijk is om je bedrijf goed te presenteren. Je kunt bijvoorbeeld een pagina of post wijden aan hoe het is om voor jouw bedrijf en binnen het vaste team te werken.

Het beeld dat je online schetst moet passen bij de uitstraling die je onderneming heeft. Dit doe je door de identiteit van je team en je bedrijf er zo helder en eerlijk mogelijk in te verwerken. Een soepel sollicitatieproces behoort tot de positieve Employee Journey. Zorg ervoor dat je HR-team snel op sollicitaties reageert, vragen duidelijk beantwoord en snel afspraken met potentiële nieuwe teamleden inplant. Het is ook belangrijk om het sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. Wanneer je laat zien dat je professioneel bent, je hebt ingelezen én op de hoogte bent van bijzonderheden die te maken hebben met de sollicitant, wordt dit door hen gewaardeerd. Op die manier kun je de sollicitatieprocedure professioneel, maar persoonlijk maken.

Deze zaken regel je tijdens de indiensttreding van de werknemer

Heeft de sollicitant indruk gemaakt en heb je ervoor gekozen om hem of haar aan te nemen? Dan is de volgende stap in de Employee Journey de eerste werkdag. Handige tips en meer informatie over het samenstellen van de perfecte eerste werkdag voor nieuw personeel lees je hier. Zorg er in ieder geval voor dat je de werknemer goed ontvangt en je hem of haar neerzet op een werkplek waarbij alles tot in de puntjes is geregeld. Het leukste is als er al een werkplek is ingericht met alles dat de werknemer nodig heeft tijdens zijn of haar werkdag. Zorg dat alle accounts van de systemen waarmee gewerkt wordt zijn ingesteld en zet een eventuele auto van de zaak alvast voor de deur.

Een positieve eerste indruk en werkdag zorgt voor een goede Employee Journey. Na de eerste werkdag, dien jij je te richten op het eerste jaar dat de werknemer voor je aan de slag gaat. Een eerste werkjaar maakt veel impact en als dit positief wordt ervaren, is de kans groot dat de werknemer meerdere jaren voor je wil blijven werken. Zorg ervoor dat je aan de band met je team blijft werken, waardering blijft uiten en tijd inplant om hen eens in de zoveel tijd 1-op-1 te spreken. De werknemer leert in het eerste jaar hoe de organisatiecultuur in elkaar zit en doorloopt de inwerkperiode.

Na de inwerkperiode kun je een evaluatiemoment inplannen

Je kunt met de werknemer bespreken hoe de voortgang eruitziet. Kies ervoor om vaker dan één keer per jaar een functioneringsgesprek in te plannen, om beter op de hoogte te blijven van de voortgang van je personeel. Je komt er tijdens een functioneringsgesprek achter welke doelen en dromen je werknemers hebben. Willen zij bijvoorbeeld meer uitgedaagd worden of juist minder verantwoordelijkheid krijgen? Zorg dat jij je open opstelt en het beste in iedereen naar boven wil halen. Geef opbouwende feedback en spreek het ook uit wanneer een werknemer uitmuntend presteert.

Dit gedeelte uit de Employee Journey heeft invloed op het werkgeluk, het gevoel gewaardeerd te worden en de motivatie van je werknemers. Door de tijd te nemen en naar de verhalen op de werkvloer te luisteren kun je problemen veel sneller tackelen en het vertrek van werknemers of vervelende burn- of bore-outs voor zijn.

Op welke manier zet je de Employee Journey in na uitdiensttreding?

Het kan altijd voorkomen dat een werknemer besluit om bij je te vertrekken. Wanneer hij of zij aangeeft ontslag te nemen, is het nog steeds belangrijk om de Employee Journey positief af te sluiten. Op die manier zorg je ervoor dat vertrekkende werknemers alsnog met een positief gevoel op je bedrijf terugkijken. Dit kan in de toekomst weer interessant voor je zijn als zij vrienden of familie aanbevelen om op een openstaande functie bij jouw onderneming te solliciteren. Op die manier kun je van oud-werknemers ambassadeurs voor je bedrijf maken. De laatste fase van de Employee Journey staat in het teken van een respectvol afscheid en gaat gepaard met de offboarding.

Werknemers die altijd goed hebben gefunctioneerd kun je bijvoorbeeld een mooi afscheidscadeau meegeven. Wanneer iemand vertrekt kun je er ook voor kiezen om een afscheidsfeestje of borrel te organiseren. Heb je iemand ontslagen en is er sprake van een gedwongen uitdiensttreding? Dan kun je dit nog steeds proberen zo positief en respectvol mogelijk te laten verlopen. Zet je professionalisme voorop en laat je niet kennen tijdens een gedwongen afscheid. Voer ook altijd een exitgesprek met werknemers die vertrekken. Hierin bespreek je alle details over het vertrek en de laatste werkdag. Was je erg tevreden over de werknemer? Laat dan blijken dat zij altijd terug mogen komen, als zij dat zouden willen.

Je kunt een jaar na vertrek ook eens contact opnemen met oud-werknemers

Vraag hen hoe het gaat, zo voelen zij dat je ze nog niet vergeten bent en oprecht in ze geïnteresseerd bent. Wanneer je probeert om de band met ex-werknemers goed te houden, blijven zij met een positief gevoel op je bedrijf en het team terugkijken. Zelfs jaren nadat zij bij je uit dienst zijn gegaan.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer
Joep de Heer Business Development Representative