Je eigen werk plannen, 5 handige tips om je te helpen! - Payingit

Categorie: Blog, Tips

Auteur:

5 februari 2018

Je eigen werk plannen, 5 tips!

Het komt velen met een baan bekend voor, af en toe zie je door de bomen het bos even niet meer. Dit kan komen door een verhoogde werkdruk, periodes met veel werk en (te) weinig personeel, óf inefficiënt werken. Toch zijn er manieren om stressvolle periodes makkelijker door te komen. Vaak begint dit bij een goede planning. Je eigen werk plannen lijkt makkelijk, maar dat is het niet. In deze blog geven wij tips voor het maken van een betere planning.

#1 Maak een weekplanning

Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch willen we benadrukken dat je eigen werk plannen begint bij het maken van een weekplanning. Door een overzichtelijke planning te maken zie je precies wat je moet doen, wat anderen van je verwachten, en kun je eenvoudig je werk over verschillende dagen verspreiden. Zo zie je in één oogopslag wat je per dag af moet maken.

#2 Gebruik apps of tools

Ten tweede raden we aan om van apps of tools gebruik te maken. Een handige tool om je werk te verspreiden en te prioriteren is bijvoorbeeld Trello. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van een online planning tool. Met een online planning tool zorg je ervoor dat je inzicht hebt in onder- of overbezetting, en heeft iedereen de mogelijkheid om zijn of haar taken te plannen in het systeem. Omdat de planning online is, heb je altijd en overal inzicht in de tool.

Je eigen werk plannen, maak gebruik van een tool of app

 

Maak gebruik van een online planning tool.

#3 Weet wanneer je nee kunt zeggen

Heb je zelf genoeg te doen? Weet dan wanneer je nee kunt zeggen als er iets van je gevraagd wordt. Als je iemand bent die snel ja zegt, gaan mensen er vanuit dat je ze ook daadwerkelijk helpt. In situaties waarin je zelf al genoeg te doen hebt kan dit voor een te hoge werkdruk zorgen. Vind je het lastig om nee te zeggen? Dan kun je altijd zeggen dat je er later op terugkomt. Zo heb je meer tijd om over je antwoord na te denken.

 

Je eigen werk plannen, nee zeggen

 

Weet wanneer je nee kunt zeggen.

#4 Creëer overzicht

Creëer overzicht in je dagelijkse werkzaamheden. Dit doe je door gestructureerd en opgeruimd te werk te gaan. Ruim je bureau op door overbodige dingen opzij te zetten, schrijf voor jezelf op wat je de aankomende uren wilt doen, en reageer alleen op mailtjes wanneer dit echt nodig is. Doe je dit niet? Dan kan het aanvoelen alsof je met van alles tegelijk bezig bent.

#5 Werk samen!

Tenslotte raad ik aan om, indien mogelijk, samen te werken met je collega’s. Door samen te werken kom je tot nieuwe inzichten, kun je het werk verdelen, en raak je minder snel verveeld. Uiteraard is het af en toe ook lekker om individueel te werken, maar bij projecten en grotere werkzaamheden raden we toch echt aan om je collega’s op te zoeken!

Vragen of toevoegingen?

Je eigen werk plannen lijkt eenvoudig, maar voor veel mensen is dat het niet. Heb je vragen over of toevoegingen aan bovenstaande tips? Laat het weten! Je kunt reageren door een reactie te plaatsen onder deze blogpost, of via onze Facebook of LinkedIn pagina.

Gylian is als Marketing & Communications Specialist verantwoordelijk voor het schrijven van webteksten en blogs, het optimaliseren van de website, onze social media kanalen, en het monitoren van de actualiteiten die relevant zijn voor Payingit.

Neem contact op

Gerelateerde blogs

aricle-image

Ondernemers in het mkb zien winstgroei teruglopen

Ondernemers in het mkb zien winstgroei teruglopen De omzet van het midden- en kleinbedrijf in…

Lees artikel
aricle-image

Wat is het verschil tussen payroll en uitzenden?

Wat is het verschil tussen payroll en uitzenden? Vanwege de groeiende vraag naar het inlenen…

Lees artikel
aricle-image

Op zoek naar een kantoorruimte in Amsterdam? Wij hebben nog plek!

Op zoek naar een kantoorruimte in Amsterdam? Wij hebben nog plek! Groot nieuws, PayingIT gaat…

Lees artikel

Schrijf een reactie