Limosa: ongewone veranderingen voor bedrijven in risicogevoelige sectoren
Aangezien je van ons gewend bent dat wij je van belangrijke veranderingen in wet- en regelgeving op de hoogte houden, gaan wij het hebben over Limosa! Dat is niet de nieuwste superfood, nee, het is een administratieve verplichting voor bepaalde Nederlandse bedrijven die in België opereren. Spannend? Misschien niet voor iedereen, maar zeker wel voor diegenen onder ons die in risicogevoelige sectoren werken. Schenk jezelf een kopje koffie in (of iets sterkers als dat meer je stijl is), ga er even voor zitten en duik samen met ons in de veranderingen rondom Limosa in België.
Wie zei er papierwerk?
Wie houdt er niet van een goede portie administratie? Bij Payingit smullen wij ervan, want het is het werk dat wij doen en graag bij je uit handen nemen. Zoals wij allemaal weten, is het in de wereld van het zaken doen soms nodig om je administratie flink onder handen te nemen. Het is net als spruitjes eten als je een kind bent. Je kunt ze misschien niet lekker vinden, maar ze zijn wel goed voor je. Eén van die administratieve spruitjes is Limosa, een verplichting voor Nederlandse bedrijven die diensten verlenen in België.
Maar hou je vast, er komt een wending aan in dit verhaal! Niet alle bedrijven hoeven zich hier nu zorgen over te maken. Volgens de nieuwste regelgeving, is de Limosa nu alleen nog verplicht voor bedrijven die actief zijn in een risicogevoelige sector. Alle andere bedrijven krijgen hier dus niet meer mee te maken.
Limosa en risicogevoelig… Wat nu?
“Risicogevoelig,” zien wij je denken, “wat betekent dat precies?” Geen zorgen, wij hadden dezelfde vraag. Dit zijn sectoren waar er een hoger risico is op bijvoorbeeld arbeidsongevallen of oneerlijke concurrentie. Denk aan de bouw, schoonmaaksector en de vleesverwerkingsindustrie. Als je nu denkt: “Gelukkig, mijn bedrijf verkoopt niet aan slagers of metselaars,” dan heb je geluk. Maar als je net als wij denkt van: “Wacht even, dit is eigenlijk best interessant”, blijf dan zeker lezen.
The good, the bad and the ugly aan het Limosa verhaal
Er zijn voors en tegens aan deze nieuwe regeling. The good? Minder administratieve lasten voor sommige bedrijven, dat is natuurlijk wel fijn. The bad? Nou, als je in een risicogevoelige sector zit, dan zul je die Limosa nog steeds moeten invullen. En the ugly? Voor degenen die zich nu in de grijze zone bevinden, kan het onduidelijk zijn of zij zich nu wel of niet aan deze verplichting moeten houden.
Wist jij dat je vrijstelling kunt krijgen van Limosa?
Vanaf 1 januari 2019 is de algehele Limosa-aangifteplicht alleen nog van kracht voor buitenlandse zelfstandigen actief in de eerdergenoemde specifieke risicosectoren (bouw, schoonmaak en vleesverwerking). Voor deze groep blijft de situatie zoals het was. Zij moeten zich nog steeds vooraf melden bij de Belgische sociale zekerheid, tenzij ze in aanmerking komen voor één van de volgende uitzonderingen:
– Deze geldt alleen voor werkzaamheden in de vleesverwerkende en schoonmaaksector: De zelfstandigen worden naar België gestuurd als onderdeel van een leveringsovereenkomst om een product dat zij zelf leveren in elkaar te zetten en/of voor de eerste keer te installeren. Dit is alleen als de assemblage of installatie essentieel is voor het functioneren van het geleverde product. De duur van de opdracht in België mag de het limiet van maximaal acht dagen niet overschrijden.
– Je bent in België voor hooguit vijf dagen per maand om urgente reparatie- of onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan machines of apparatuur die je aan een Belgisch bedrijf hebt geleverd, waar deze werkzaamheden ook uitgevoerd zullen worden.
– Je valt onder de categorie zakenmensen die niet langer dan vijf dagen per maand in België verblijft.
– Je bent een directeur of mandataris van een bedrijf, die maximaal vijf dagen per maand in België doorbrengt om bij comités en algemene vergaderingen aanwezig te zijn.
– Je bent in België om deel te nemen aan wetenschappelijke conferenties.
– Je bezoekt België om andere kleinschalige vergaderingen bij te wonen (bijvoorbeeld strategiebesprekingen, contractonderhandelingen met een klant, evaluatiegesprekken, etc.), zolang je op jaarbasis niet meer dan zestig dagen in België aanwezig bent voor deze vergaderingen. Elke vergadering mag ook niet langer dan twintig opeenvolgende dagen duren.
Hulp nodig? Payingit is er voor je
Hoewel deze wijziging in de Limosa-verplichting voor sommigen goed nieuws kan zijn, brengt het voor anderen wel wat uitdagingen met zich mee. Als jij je in het diepe voelt gegooid en niet zeker weet wat je moet doen, maak je dan geen zorgen. Wij zijn er voor je, als een soort bedrijfsreddingsboei in een zee van administratieve veranderingen. Wat je ook doet, laat je niet ontmoedigen door de veranderingen. Het is als het navigeren door een nieuw en onbekend landschap. Soms is het even lastig, maar het kan ook een avontuur zijn. En wie weet, misschien ontdek je wel dat je een natuurtalent bent in het omgaan met nieuwe regelgeving.
Hopelijk kun je uit de voeten met het laatste nieuws over Limosa voor Nederlandse bedrijven die in België werken. Houd je ogen open voor meer updates en onthoud: verandering is niet altijd slecht, het is gewoon iets nieuws om te verkennen. En als je ooit in de problemen komt, weet je dat je altijd op ons kunt rekenen.