Home Blog Medewerkers niet betalen bij ziekte, mag dat?

Medewerkers niet betalen bij ziekte, mag dat?

Als werkgever wil jij je medewerkers uiteraard gezond en gemotiveerd houden. Helaas kan het voorkomen dat een werknemer ziek wordt en hierdoor niet langer in staat is om voor je te werken. In dat geval ga jij je als ondernemer afvragen: ben je als werkgever verplicht om het salaris door te betalen tijdens ziekte, of mag je ervoor kiezen om dit niet te doen?

Hoe zit het met de wettelijke verplichting tot loondoorbetaling?

Over het antwoord op de vraag of je als werkgever verplicht bent om het salaris door te betalen aan een zieke werknemer, kunnen wij kort en krachtig zijn. Ja, je bent wettelijk verplicht om je zieke werknemer door te betalen. In Nederland is de werkgever verplicht om gedurende de eerste twee jaar van ziekte minimaal 70% van het loon door te betalen. Het eerste jaar mag het loon absoluut niet onder het minimumloon uitkomen, waar dit in het tweede jaar wel mogelijk is. Na twee jaar ziekte, ben je als werkgever niet langer verplicht om loon door te betalen. Op dat moment krijgt de werknemer waarschijnlijk een WIA-uitkering via het UWV.

Is er in bepaalde gevallen sprake van een uitzondering op deze strenge regel?

Er zijn een aantal uitzonderingen op de verplichting tot loondoorbetaling bij ziekte. Denk hierbij aan een situatie waarin de werknemer opzettelijk ziek is geworden door zijn of haar eigen toedoen. Bijvoorbeeld door roekeloos gedrag zoals het gebruik van alcohol of drugs. Wanneer iemand bij zijn of haar sollicitatie liegt of belangrijke informatie verzwijgt over een bepaalde aandoening die invloed heeft op de uitvoering van de werkzaamheden, is het ook een ander verhaal. In deze specifieke gevallen kun je er als werkgever voor kiezen om het salaris niet door te betalen. Daarnaast kan er sprake zijn van een uitzondering als de werknemer zich niet houdt aan de afspraken die zijn gemaakt rondom de re-integratie. Wanneer de werknemer weigert om passende arbeid te verrichten, kun je ook op de uitzonderingsregel terugvallen.

Geen paniek, Payingit kan dit werknemersrisico bij je uit handen nemen

Het is belangrijk om als werkgever goed op de hoogte te zijn van de regelgeving rondom ziekteverzuim en loondoorbetaling bij ziekte, om problemen te voorkomen. Bij Payingit kunnen wij je hierin ondersteunen. Wij bieden namelijk een uitgebreide payroll service aan, waarbij wij de salarisadministratie en loondoorbetaling voor je regelen. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is en kun jij je focussen op je core business. Neem gerust contact met ons op om je mogelijkheden vrijblijvend met ons te bespreken.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer Business Development Representative