Verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid: vier vijf zzp’ers zijn dit niet
Vier op de vijf zzp’ers(zelfstandige zonder personeel) zijn niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De reden hierachter? 70% van de niet verzekerde groep geeft aan het te duur te vinden. Dit blijkt uit een in juli gepubliceerd onderzoek van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). Ook is er gekeken naar de verschillen in leeftijdsgroepen en branches. De resultaten van het onderzoek vind je hieronder.
Het risico zelf dragen
Een kwart van de respondenten geeft aan het risico van het niet verzekerd zijn zelf te kunnen dragen. Deze groep bestaat voornamelijk uit zzp’ers van 55 jaar of ouder. Ruim 20% zegt terug te kunnen vallen op het inkomen van hun partner als het echt nodig is. Van deze groep zzp’ers geeft 14% aan geen verzekering te hebben omdat ze de verzekeraars niet vertrouwen. Opvallend is dat voornamelijk zzp’ers in de bouw aangeven dit vertrouwen niet te hebben.
Meer tevredenheid onder zzp’ers
Hoewel een groot deel van de zzp’ers niet is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, heerst er groeiende tevredenheid over hun financiële status. Van de respondenten geeft 47% aan dat de financiële situatie van hun organisatie ‘goed tot zeer goed’ is. Dit is 4% meer in vergelijking met 4 jaar geleden. Daar tegenover staat dat zzp’ers die hun organisatie als ‘matig tot slecht’ bestempelen is gedaald van 27% naar 24%. Er heerst dus meer tevredenheid onder zzp’ers in Nederland.
Het gebruik van social media onder zzp’ers
Bovendien is uit het onderzoek gebleken dat een grote groep zzp’ers geen social media of andere digitale platforms gebruikt om meer opdrachten te krijgen. Slechts een kwart geeft aan dit te doen. Deze groep bestaat voornamelijk uit vrouwen, jongeren en personen die in de reactiebranche werken. Een verrassende uitkomst vinden wij. Zeker in tijden waarin LinkedIn en Facebook bijna onmisbaar zijn geworden.
Wat is jouw ervaring?
Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Ben jij een zzp’er en ben je verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? Of juist niet? Zo niet, waarom? Laat het weten door te reageren onder de blogpost op onze website, of door een reactie te plaatsen via één van onze social media kanalen.