
Zet employer branding in om als werkgever meer op te vallen
Wist je dat uit onderzoek van Randstad is gebleken dat een sterke employer branding een positief verband vormt met het succes van je onderneming? Wanneer je employer branding op de juiste manier inzet, kun je er meer omzet, langer personeelsbehoud en uiteindelijk dus meer succes mee behalen. Om dit voor elkaar te krijgen dien je veel tijd en moeite in je branding te steken. Wat voor veel ondernemers een grote uitdaging kan zijn. In deze blog lees je wat employer branding is, wat de meerwaarde ervan is en krijg je een handig stappenplan voorgeschoteld die je bij je eigen bedrijf kunt inzetten.
Wat is Employer branding?
Wanneer je employer branding naar het Nederlands vertaald, kom je uit op het werkgeversmerk. Als ondernemer met werknemers in dienst, is het belangrijk dat je jouw bedrijf en werkgeverschap interessant en onderscheidend weet te houden. Wanneer je een duidelijk beeld van jezelf als werkgever de buitenwereld in kunt brengen, kun je potentiële medewerkers aantrekken die bij jouw manier van werken en je onderneming passen. Daarnaast zorgt het juiste werkgeversmerk ervoor dat je nieuw talent blijft aantrekken. Het effect van employer branding op je huidige team kan zijn dat je een voorkeurspositie inneemt in hun mindset. Dit heeft als gevolg dat je werknemers langer behoudt.
Met een sterke branding rondom je werkgeverschap, trek je niet alleen meer nieuw talent aan. Je zorgt er ook voor dat je zonder moeite de juiste personen weet aan te trekken om openstaande functies te bekleden. De kern van je werkgeversmerk bestaat uit het verhaal wat jouw onderneming bijzonder en onderscheidend maakt van je concurrenten. Hoe eerlijker je verhaal is, hoe meer nieuw talent en je werknemers dit waarderen.
Wat is de meerwaarde van employer branding?
Employer branding richt zich deels op het behoud van je eigen team en deels op het aantrekken van nieuw talent. Wanneer je voor een sterk werkgeversmerk zorgt, ondersteunt je huidige team het sterke imago van je bedrijf. Zij voelen zich goed bij jouw werkgeverschap, bedrijfscultuur en het imago dat jullie samen naar buiten brengen. Voor nieuw talent is dat imago erg belangrijk op het moment dat zij op zoek zijn naar een nieuwe werkgever. Een duidelijk en transparant werkgeversmerk zorgt ervoor dat kandidaten die bij je komen solliciteren van tevoren kunnen bedenken of zij bij je bedrijf, de functie en het team passen.
Los van het feit of nieuw talent kan inschatten wel of niet bij je aan te sluiten, zorgt een sterk werkgeversmerk ook voor een snellere wervingstijd van nieuwe werknemers. Personen die kwalitatief en competent zijn voor openstaande functies zullen zich sneller melden als jij je employer branding op orde hebt.
Een handig stappenplan om employer branding strategie toe te passen
Nu je weet wat het werkgeversmerk en de meerwaarde ervan is, wil je natuurlijk weten op welke manier je dit in de praktijk kunt brengen. Om het je makkelijk te maken hebben wij bij Payingit een handig stappenplan voor je opgesteld, dat je kunt volgen om de employer branding binnen je organisatie een boost te geven. Hieronder lees je het stappenplan terug.
Stap 1
Zorg ervoor dat je erachter komt wat het imago van jouw organisatie op dit moment is. Dit kun je doen door online research te doen. Zoek uit wat er over je bedrijf en imago gedeeld wordt. Verder kun je jouw imago testen bij je huidige team door ze een anonieme enquête af te laten keggen.
Stap 2
Nu je weet hoe je imago ervoor staat, kun je brainstormen over welk imago je voor je onderneming wil creëren. Wanneer je dat doet, kom je erachter welke stappen je moet nemen om je gewenste imago te bereiken. Zorg ervoor dat je zo gedetailleerd mogelijk bent in het vormgeven van je gewenste imago. Zodra dit is gelukt kun je een doeltreffende merkstrategie ontwikkelen.
Stap 3
Om interessant gevonden te worden door je werknemers en nieuw talent, is het belangrijk dat je een employee value proposition (EPV) opmaakt. Hiermee breng je in kaart welke voordelen het heeft om voor jouw onderneming te werken. Je kunt er bijvoorbeeld richtlijnen voor salarissen in vastleggen, maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden benoemen. Verder kun je doorgroeimogelijkheden en opleidingen benoemen in je EPV.
Stap 4
Heb je gewerkt aan je imago bij je eigen team en zijn zij vol lof over je te spreken? Probeer je huidige werknemers dan te stimuleren om informatie via hun social media met hun volgers te laten delen. Doe dit alleen als je zeker weet dat je werknemers 100% duidelijk hebben wat de missie en visie van je bedrijf is. Vertrouw je erop dat je team dit weet? Dan kun je jouw huidige werknemers op deze manier inzetten om je merk online uit te dragen.
Stap 5
Merk je dat je de vruchten kunt plukken van het imago dat jouw employer branding te weeg brengt? Dan is het belangrijk dat je tijd en energie steekt in het behouden van je gewenste imago. Schaaf zo nodig bij als je merkt dat er kleine veranderingen nodig zijn. Je gaat vanzelf merken dat je door je heldere werkgeversmerk sneller nieuw talent aantrekt dat een match is met je bedrijf en team.