Home Blog Hoe start je een eigen uitzendbureau? 5 tips

Hoe start je een eigen uitzendbureau? 5 tips

Hoe start je een eigen uitzendbureau?

De uitzendbranche is gegroeid, en blijft naar verwachting in populariteit toenemen in Nederland. Steeds meer ondernemers zien het nut van een gezonde balans tussen vast en flex in. En waar vraag is, is aanbod. Vandaar dat er ondernemers zijn die het aandurven om een eigen uitzendonderneming te starten. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe start je een eigen uitzendbureau? Hieronder vind je 5 tips.

#1 Verdiep je in de branche

Een goed begin is (bijna) altijd het halve werk. Verdiep je daarom eerst altijd goed in de branche. Dit kan je doen door contact op te nemen met brancheorganisaties als de NBBU of ABU. Zij kunnen je op hun beurt informatie verschaffen over de wet- en regelgevingen en de collectieve arbeidsovereenkomsten.

#2 Certificeringen

Zorg dat je over de juiste certificeringen beschikt. Doe je dit niet? Dan kunnen er twijfels ontstaan over de betrouwbaarheid van je organisatie. Dit terwijl je wél gewoon werkt zoals het hoort. Deze certificeringen moet je eigenlijk zien als een soort bevestiging van je betrouwbaarheid. Een goed voorbeeld is de NEN 4400-1 certificering van de Stichting Normering Arbeid.

#3 Specialisatie

Wij raden aan om je te specialiseren wanneer je een eigen uitzendbureau start. Doe dit in een gebied waar je echt goed in bent en wat je zelf ook leuk vindt. Alleen zo zorg je dat je onderscheidend bent tegenover de rest. Kies er bijvoorbeeld voor om je specifiek te richten op jongeren, of op 50+ers.

#4 Houd het persoonlijk

Met je een eigen uitzendbureau werk je met mensen. Houd het daarom persoonlijk, zeker in het begin! Noem werknemers gewoon bij naam en zorg dat zij snel en duidelijk antwoord krijgen op hun vragen. Ook zo kan je jezelf onderscheiden van de rest.

#5 Besteed de backoffice uit

Als uitzendbureau ben je hoofdverantwoordelijk voor de werving en selectie van medewerkers. Dit kost ontzettend veel tijd. Hierdoor kan het lastig worden om ook nog eens de administratieve taken in goede banen te leiden. Wij raden daarom aan om de backoffice uit te besteden aan een payrollbedrijf. Meer weten over het uitbesteden van de backoffice? Meer info vind je in onze blog.

 

 

Vragen of toevoegingen?

Heb je vragen, of toevoegingen aan bovenstaande tips? Laat het ons weten! Deel jouw inzichten door te reageren onder de blogpost op onze website, of door een reactie te plaatsen onder één van onze social media kanalen.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer Business Development Representative