Betaal jij als werkgever ook meer sociale premies dan nodig?
Ben je werkgever in Nederland, dan betaal je sociale premies. Die premies zitten verwerkt in de loonbelasting die je iedere maand afdraagt aan de Belastingdienst. Hoeveel sociale premies je betaalt hangt af van de branche waarin je bedrijf werkzaam is, van de omvang van je onderneming en mogelijk ook van je eigen verzuimverleden. En om het geheel nog net iets complexer te maken is het ook nog eens zo dat je als werkgever soms bepaalde kortingen krijgt omdat je daar in het verleden om gevraagd hebt.
Vangnet voor tijdelijke dienstverbanden
Neem bijvoorbeeld het vangnet (ziekte en arbeidsongeschiktheid) voor werknemers met een tijdelijk dienstverband. Bij dat vangnet hoort een premie, die de Belastingdienst in beginsel in rekening brengt bij alle werkgevers van Nederland.
En dat is logisch, want de Belastingdienst kan niet controleren of een bedrijf alleen werknemers in dienst heeft met contracten voor onbepaalde tijd, of dat er ook werknemers rondlopen met een tijdelijk contract. Dus ook die bedrijven die alleen werknemers met een contract voor onbepaalde tijd op de loonlijst hebben, betalen mee aan een vangnet dat er helemaal niet toe doet voor hun werknemers.
Het goede nieuws is dat jij als werkgever natuurlijk wél weet of je mensen in dienst hebt op basis van een tijdelijk contract!
En als je die niet in dienst hebt? Bijvoorbeeld omdat je voor tijdelijke dienstverbanden gebruik maakt van payrolling? Dan kun je simpelweg bij de Belastingdienst aangeven dat jouw bedrijf geen gebruik (meer) wil maken van dit vangnet, wat automatisch betekent dat ook de premie voor dit specifieke vangnet niet langer betaald hoeft te worden.
En hoe staat de Belastingdienst daar tegenover? De Belastingdienst doet z’n best om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken, dus die heeft speciaal daarvoor een apart formulier ontwikkeld.
Korting vragen bij de Belastingdienst
Er zijn spelregels waar je aan moet voldoen om korting te krijgen op jouw sociale premies. In dit geval is de belangrijkste spelregel dat je aanvraag voor 1 oktober 2017 bij de Belastingdienst binnen moet zijn.
Want op 1 oktober 2017 sluit de inzendingstermijn voor het volgende jaar, en gaat de Belastingdienst beoordelen of werkgevers in aanmerking komen voor de door hen aangevraagde korting(en).
Is je aanvraag wel op tijd ontvangen, maar voldoet deze (nog) niet aan de vereisten? Dan krijg je een brief van de Belastingdienst waarin ze aangeven waarom ze je verzoek (nog) niet kunnen voldoen, met daarin ook de termijn die je hebt om de ontbrekende stukken alsnog aan te leveren.
Want ook als het gaat om het aanvragen van korting doet de Belastingdienst z’n best om het je zo makkelijk mogelijk te maken.
Let op!
Deze korting verlaagt de personeelskosten van het personeel dat bij jou op de loonlijst staat. Heb je werknemers in dienst met een tijdelijk contract en/of je verwacht deze op korte termijn aan te trekken? Dan kan het verstandig zijn om deze premie wél te betalen. Neem bij twijfel daarom eerst contact op met de specialisten van Payingit om te bepalen wat in jouw geval verstandig is.