
Een fiets van de zaak, ingewikkelder dan gedacht
Stel je voor, je bent ondernemer en je wilt je medewerkers stimuleren om met de fiets naar werk te komen. Zo sla je mooi 2 vliegen in een klap: je medewerkers bewegen meer en tegelijkertijd wordt het milieu er een beetje beter van. Dus wat doe je? Je schaft een aantal fietsen aan die dagelijks te gebruiken zijn om heen en weer te scheuren naar de zaak. Maar bij zo’n fiets van de zaak komt meer kijken dan je denkt!
Privé-ritten op een fiets van de zaak
Henk van finance ziet die hippe Cortina fiets met drie versnellingen, tassenrekje en een vrolijk kleurtje wel zitten, dus schaf je die voor hem aan. Maar wat blijkt? Henk vindt die fiets zo fijn rijden, dat hij er na werk ook mee naar de sportschool gaat. En dat etentje in het weekend? Daar fietst hij ook graag heen.
Wist je dat je als werkgever verplicht bent om een bijtelling op Henk zijn salaris toe te passen voor deze privé- ritten? De hoogte van deze bijtelling wordt bepaald door een aantal ontzettend vage factoren. Dit maakt een fiets van de zaak vaak ingewikkelder dan gedacht.
Vage factoren?
De aanschafkosten van de fietsen komen voor rekening voor jou als werkgever. Bij privégebruik van de fietsen ben je verplicht om per gefietste kilometer een bijtelling op de salarissen toe te passen. Hiervoor moet de waarde van het privégebruik van de fiets in het economisch verkeer berekend worden. Om dit te doen moeten de gereden privékilometer worden vermenigvuldigd met de prijs per kilometer. Deze prijs per kilometer wordt vervolgens opgebouwd uit de volgende kosten:
- Kosten per kilometer aan afschrijvingen;
- Onderhoudskosten;
- Reparatiekosten;
- Tenslotte de verzekeringskosten.
Bij een elektrische fiets komt hier ook nog de verbruikte elektriciteit bovenop. Volg je het nog? Wij ook niet. Het is namelijk een haast onmogelijke klus dit bij te houden. Helemaal als je ook nog eens de elektriciteit moet gaan meten.
Wat vinden wij?
Een echte Hollander gaat op de fiets. Ook bij Payingit. Het grootste deel van ons team fietst dagelijks naar het werk. Als een ondernemer fietsen wil stimuleren door fietsen aan te schaffen voor zijn medewerkers, moet het administratief niet zo lastig zijn als dat het nu is. Omdat de huidige bijtelling en de factoren van het economisch verkeer zo ingewikkeld zijn, vinden wij dat het in zijn geheel afgeschaft moet worden. Een fiets van de zaak is tenslotte gezond voor het personeel en goed voor het milieu. En zeg nou zelf; wat is er nu leuker dan ’s ochtends met een fijn muziekje met de fiets bij je werk aan te komen?
Wat vind jij?
Ben jij werkgever en heb je wel eens gedacht over het aanschaffen van fietsen voor je medewerkers? Of heb je dit al gedaan? Dan zijn we benieuwd waar jij tegenaan liep. Laat het weten door te reageren onder de blogpost op onze website, of door een reactie te plaatsen via één van onze social media kanalen.