Hoe doe je belastingaangifte?

Het is de minst geliefde klus van iedere Nederlander, maar toch moet het gebeuren. Belastingaangifte doen lijkt moeilijk, maar wist je dat het eigenlijk makkelijker is dan je denkt? Payingit dook in de wereld rondom belastingaangifte voor je en heeft in deze blog alles voor je op een rijtje gezet. Je leest onder andere hoe je de belastingaangifte het beste kunt voorbereiden, hoe je de aangifte opent, controleert en ondertekent. Verder krijg je meer informatie over belastingaangifte als je ondernemer bent. Wanneer je de tips en het stappenplan uit deze blog gebruikt om je aangifte te doen, ben je er voor je het weet al mee klaar. Tijd om de belastingaangifte duidelijker en makkelijker voor je te maken.

Een goed begin is het halve werk

Wat je in ieder geval nodig hebt zijn je persoonsgegevens zoals je burgerservicenummer (BSN), je rekeningnummer en je DigiD. Doe je de aangifte ook direct voor je partner? Dan dien je voor hem/haar ook die gegevens bij de hand te hebben. Heb je kinderen? Dan kun je hen er ook direct bijzetten. Daarna is het de bedoeling dat je de inkomsten van je werkjaar erbij pakt. Hier kun je de jaaropgave voor gebruiken. Als je die nog niet hebt ontvangen, kun je de loonstroken ervoor gebruiken. Je dient bij de inkomsten ook eventuele ontvangen partneralimentatie op te tellen.

Verder kun je de bankrekeningen raadplegen. Vraag zowel van je betaal-, spaar- als beleggingsrekeningen het jaaroverzicht op. Heb je een koophuis? Dan dien je de WOZ-waarde van je huis op te geven. Verder heb je hiervoor een jaaropgaaf van je hypotheek nodig en als je de woning in dit jaar van belastingaangifte hebt gekocht of verkocht, dien je ook de notarisafrekening tot je beschikking te hebben.

Zijn er aftrekposten? Dan moet je de betalingsbewijzen toevoegen. Denk hierbij aan giften, de zorgkosten die je niet vergoed kreeg dit jaar en betaalde partneralimentatie. Studeerde je in het jaar waarover je belastingaangifte doet? En had je geen recht op studiefinanciering? Dan mag je ook de betaalde studiekosten als aftrekpost inzetten.

Verder moet je nagaan of je leningen bent gestart en of je andere schulden hebt opgebouwd. Pak ook de gegevens van betaalde lijfrentepremies en een overzicht van betaalde Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) erbij. Beschik je over dividendgegevens? Ja, ook die moet je dan bij de hand houden tijdens het doen van de belastingaangifte.

Hoe kom je in het portaal terecht waar je de belastingaangifte kunt doen?

Ga eerst online naar Mijn Belastingdienst en klik op inloggen. Hier dien je in te loggen met je DigiD. Je komt hierna op een welkomstpagina terecht waar je direct het kopje inkomstenbelasting kunt aanklikken. Vervolgens klik je aan voor welk jaar je de inkomstenbelasting wil verwerken. Hierna kun je doorklikken en beginnen met het volbrengen van de belastingaangifte. Vanaf dit moment is het de bedoeling dat je het stappenplan volgt. Je doorloopt het hele proces en zal zo nu en dan de gegevens van alles wat je verzameld hebt moeten invullen. Op zich wijst dit zich vanzelf.

Wanneer je niet bekend bent met bepaalde termen die je tegenkomt, kun je op het kleine vraagteken drukken voor meer informatie. De Belastingdienst doet er alles aan om de belastingaangifte zo duidelijk mogelijk te maken. Wanneer je rustig doorleest wat er met de vraag bedoeld wordt en je het vraagteken inzet, is de kans er groot dat je er gewoon uit gaat komen. Soms kan het ook helpen om even te googelen wat er met bepaalde termen bedoeld wordt. Het internet is nu je beste vriend, want er is veel te vinden en er wordt ook uitgelegd wat je overal moet invullen. Lukt het nog niet zo goed? Vraag dan iemand uit je direct omgeving om hulp die hier wat meer verstand van heeft dan je zelf hebt.

Vaak staan er al gegevens voor je ingevuld als je de belastingaangifte start, het gaat dan wel om de meest basale gegevens en de gegevens die al bekend zijn bij de belastingdienst. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat alles al voor je ingevuld is. Je moet toch elke stap even aandachtig nalopen, zodat je geen fouten maakt of per ongeluk een onvolledige aangifte inlevert.

Heb je alles ingevuld? Dan is het tijd voor de controle

De controle bestaat uit het nalopen van de ingevulde gegevens en de gegevens, die je op alle papieren die je hebt verzameld, terugvindt. Wanneer er iets niet klopt of er gegevens lijken te missen, kun je dat handmatig aanpassen of verder aanvullen. Het is belangrijk dat je echt even met je hoofd bij de belastingaangifte kunt zitten als je deze doet. Als je niet goed oplet, kan het zijn dat je iets belangrijks over het hoofd ziet en dat wil je voorkomen.

Weet je niet precies of de gegevens die je invult ook echt de juiste gegevens zijn? Vul dan de gegevens in die je zelf op de papieren terug ziet komen. De papieren die je hebt zijn lijdend en zijn ook je bewijs dat het echt om die cijfers gaat, die je hebt ingevuld. Je hebt de gegevens zwart op wit dus als men je controleert kan je altijd aantonen dat je hebt ingevuld wat er op je papieren terug te vinden is. Dit zal later geen problemen voor je opleveren.

Heb je even een pauze nodig, heb je er tijdelijk genoeg van en wil je de aangifte op een later tijdstip afmaken? Dan kun je dit zeker voor jezelf regelen. Klik op opslaan en afsluiten en daarna op OK. Wanneer je dit doet wordt alles wat je tot dan toe hebt gedaan voor je opgeslagen. Je kunt de aangifte vervolgen en afmaken wanneer het je uitkomt. Wist je dat er een beveiliging in de omgeving zit ingebouwd die je na 15 minuten zonder actie direct afmeldt. Geen paniek! Voordat het systeem je automatisch uitlogt worden altijd eerst al je gegevens opgeslagen.

Hoe onderteken je de belastingaangifte en hoe lever je hem in?

Ben je tevreden met het eindresultaat en heb je de belastingaangifte zo goed gecontroleerd dat je zeker weet dat je alle gegevens correct hebt ingevuld? Dan is het tijd om je aangifte te gaan ondertekenen. Dit houdt in dat je officieel aangeeft dat alle gegevens kloppen en dat je alles hebt ingevuld wat er van je gevraagd werd. Ben je klaar? Klik dan op > Naar ondertekenen. Wanneer je hierop klikt, dien je de ondertekening met je DigiD af te ronden. Op het moment dat je de belastingaangifte ondertekend, staat er direct op welke datum en op welk tijdstip je dit hebt gedaan. Je kunt er nu voor kiezen om de belastingaangifte te printen of om het als een Pdf-bestand op je computer of laptop op te slaan.

Hoe zit het met de ondernemers?

Ondernemers kunnen een boekhouder inhuren om al hun belastingtaken aan uit te besteden. Doe je het liever zelf? Zorg er dan voor dat je weet waar je mee bezig bent en dat je andere ondernemers om advies vraagt als je er zelf niet uitkomt. Als ondernemer dien je jaarlijks de inkomstenbelasting te regelen en per kwartaal doe je dan altijd nog je btw-aangifte. Doe dit ook met je volle aandacht, want fouten of onjuiste informatie kunnen je uiteindelijk duur komen te staan en dat is erg zonde.

Werk jij als uitzendkracht of sta jij op de payroll, en heb je vragen over je belastingaangifte? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij bij Payingit doen er alles aan om je te helpen!

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak

Sabri van Damme, Accountmanager