Hoe om te gaan met veranderingen binnen je organisatie?
Grote veranderingen en aanpassingsvermogen. Het blijft een struikelblok voor veel organisaties. Het kost namelijk veel tijd om veranderingen door te voeren. Daarbij komt het vaak voor dat medewerkers zich verzetten tegen veranderingen. Maar hoe zorg je er als ondernemer nu voor dat veranderingen binnen je organisatie vlekkeloos verlopen? Wij geven 3 tips.
#1 Pak het op een rustige manier aan
Onze eerste tip is dat je veranderingen binnen je organisatie rustig aan moet pakken. Probeer niet te snel met je medewerkers van links helemaal naar rechts te gaan. Je werknemers hebben namelijk de tijd nodig om te wennen aan nieuwe situaties. Lukt dit niet? Dan kan dit stress en een gebrek aan motivatie opleveren.
#2 Betrek je medewerkers bij veranderingen
Ga met je medewerkers in gesprek en bespreek de veranderingen die je voor ogen hebt. Ben jij ervan overtuigd dat een bepaalde verandering succes oplevert, terwijl je medewerkers dit niet zijn? Reken er dan op dat je een heel ingewikkeld proces ingaat als je alsnog de veranderingen doorvoert. Betrek je medewerkers dus bij de veranderingen. Bespreek welke veranderingen er worden gewenst, en kom samen tot een besluit. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers zich meer betrokken voelen bij jullie organisatie. Dit leidt er in veel gevallen toe dat je medewerkers zelf met initiatieven komen om succesvolle veranderingen binnen je organisatie door te voeren.
#3 Stimuleer aanpassingsvermogen
Stimuleer aanpassingsvermogen onder je medewerkers door samenwerkings- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Door je werknemers te laten samenwerken zorg je er namelijk voor dat zij naar elkaar luisteren en elkaars ideeën gebruiken. Door meer ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, komt je personeel tot nieuwe inzichten waardoor zij zich uit zichzelf beter kunnen aanpassen.
Vragen of toevoegingen?
Heb je vragen of toevoegingen aan bovenstaande tips? Laat het ons weten! Deel je reactie via de blogpagina op onze website, of via één van onze social media kanalen.