Home Blog Klaar voor het zomerseizoen als horecaondernemer
Klaar voor het zomerseizoen als horecaondernemer

Klaar voor het zomerseizoen als horecaondernemer

Voor jou als horecaondernemer zijn de zomermaanden de maanden waarin het écht moet gebeuren. Je sleept de terrasspullen weer naar buiten, zet mooie en verfrissende zomergerechten op de kaart én neemt wat extra zomerkrachten aan om in de drukke momenten niet tekort te komen. Maar dan? Hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent voor de zomerdrukte? Om je bij te staan, zetten wij 5 tips waarmee jij als horecaondernemer klaar bent voor het zomerseizoen, op een rijtje.

Tip 1: Neem je menukaart volledig onder de loep

Kies voor een kaart met mooie en verfrissende zomergerechten en zorg ervoor dat je niet een te grote menukaart hebt. Dit maakt het voor je gasten makkelijker om te kiezen. Daarbij werkt het ook prettiger voor je eigen personeel. Naast zomerse gerechten doen toepasselijke drankjes op de kaart het uiteraard ook altijd goed. Niks lekkerder dan de smaak van een verfrissend speciaalbiertje of een huisgemaakte sangria wanneer de zon fel schijnt. Kortom: bedenk leuke, simpele en betaalbare terrasspecials.

Tip 2: Bewaar het overzicht

Houd het werk voor jou en je personeel overzichtelijk. Dit kan je doen door tafels efficiënt neer te zetten (en te nummeren), maar tegelijk ruimte over te houden waarin het personeel en de gasten zichzelf makkelijk verplaatsen. Het is namelijk niet handig als je werknemers bij het uitserveren lang onderweg zijn vanuit de keuken. Of door een doolhof van tafels en stoelen heen moeten…

Tip 3: Het oog wil ook wat

Serveer mooi opgemaakte gerechten. Het oog van je gasten wil immers ook wat. Daarnaast werken goed geprepareerde gerechten erg aanstekelijk. Zien je gasten een fraai opgemaakt bord voorbij komen? Dan krijgen zij vanzelf ook trek!

Tip 4: Bereid je (nieuwe) personeel goed voor

Neem je nieuw personeel aan voor de zomermaanden? Dan kan je er niet vanuit gaan dat diegene gelijk snapt hoe alles werkt. Neem daarom de tijd om de boel haarfijn uit te leggen. Zorg dat je personeel goed kijkt naar wanneer er lege glazen en borden zijn, iemand wil betalen óf eventuele andere wensen heeft. Ook is het belangrijk om het personeel dat al in dienst is klaar te stomen. Wat verwacht je van ze? Hoe zorg je er samen voor dat alles in goede banen wordt geleid?

Tip 5: Zorg voor rust

Zorg tenslotte voor rust en raak niet te snel in de stress. Ook tijdens topdrukte. Vaak heeft het geen nut om je personeel op de huid te gaan zitten. Rust zorgt voor overzicht en werkt voor iedereen fijner!

Jouw mening!?

Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring als horecaondernemer. Hoe bereid jij je voor op het zomerseizoen? Laat het weten door te reageren onder onze blogpost op de website, of via één van onze social media kanalen.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer
Joep de Heer Business Development Representative