Oplossingsgericht werken is de sleutel naar succes
Een hoop relaties en medewerkers met vragen te woord staan. Zo ziet een groot deel van mijn dag er als Service & Support medewerker bij Payingit uit. Ik vind het belangrijk om mezelf oplossingsgericht op te stellen wanneer ik een relatie help. De focus ligt daarbij op het vinden van oplossingen in plaats van op het probleem. Veel organisaties vergeten dit nog weleens, naar mijn mening.
Wat ik binnen Payingit doe
Mijn belangrijkste taak binnen Payingit is het eerste aanspreekpunt zijn van relaties. Onder deze mensen verstaan wij inleners en flexkrachten. Een inlener is een werkgever die zijn personeel in dienst heeft bij een uitzendbureau of payroll onderneming, maar wel zelf toezicht heeft en leiding geeft. Flexkrachten zijn werknemers die werk uitvoeren bij de inlener, maar bij ons in dienst zijn. Flexwerkers komen meestal met vragen over hun uurloon en gewerkte uren. Vraagstukken van inleners zijn vaak CAO-technisch van aard. Bijvoorbeeld: “Hoe lang mag een werkweek van mijn flexkracht maximaal duren?”
Er is geen vast protocol bij het helpen van relaties. Ik wil eerst aanvoelen met wat voor soort persoon ik te maken heb. Dit kan bijvoorbeeld een zakelijk type zijn, of juist informeel. Als ik vervolgens een goed beeld bij het contact heb, kan ik mijn oplossingsgerichte aanpak daar beter op afstemmen. De reden waarom oplossingsgericht werken vooral op mij van toepassing is, is omdat ik elke dag veel vragen krijg van relaties en werknemers.
Hoe je oplossingsgericht werkt
Onder een oplossingsgerichte aanpak versta ik het samen met de klant opzoek gaan naar een oplossing op een vriendelijke, efficiënte manier. Het doel van oplossingsgericht werken is dat de relatie de door hem gewenste situatie bereikt en ook in de toekomst in staat is zijn hulpbronnen in te zetten.
Stel dat een flexwerker mij opbelt en zegt dat zijn verloning niet correct is. Dan kijk ik wat er mis is gegaan, zoek ik een oplossing en bedenk ik hoe we dit toekomstig kunnen voorkomen. Jezelf geduldig opstellen en de relatie rustig te woord staan is hierbij belangrijk, omdat je iemand zo het gevoel geeft dat je echt naar hem luistert.
Over vijf jaar willen wij van Payingit het meest klantvriendelijke payroll bedrijf van Nederland zijn. Een oplossingsgerichte werkwijze draagt hier aan bij.
Ga er mee aan de slag!
Tevreden relaties. Dat is dé reden waarom het verstandig is om als ondernemer oplossingsgericht te werk te gaan. Met deze aanpak kunnen vragen van relaties en medewerkers snel en efficiënt opgepakt worden. Ook zorgt het klantvriendelijke sausje voor blije gezichten.