Payroll en horeca advies in één!
Vrijdagen. Het moment waarop je een beetje achteruit zakt in je bureaustoel en stiekem door de tijdlijn van je Facebook scrolt. In onze ogen de perfecte dag om je een blik achter onze schermen te geven en onze visie op de markt met je te delen. Deze week vroegen we onze accountmanager Alexander van Leeuwen welke stappen hij onderneemt voor onze relaties. En waarom hij dit doet.
Wat is je achtgrond qua werk?
Toen ik begon met werken startte ik in de horeca. In deze branche ben ik ruim 10 jaar blijven plakken. Van biertjes tappen tot bonnetjes wegwerken in de keuken, in de horeca is er nooit een saai moment. Mijn grote droom is dan ook altijd het openen van een eigen horecazaak geweest. Toch besloot ik na mijn studie bedrijfskunde de horeca op een lager pitje te zetten en startte bij PayingIT om meer over payrolling te leren. Mijn liefde voor de horeca is altijd gebleven, daarom besloot ik dit te combineren met mijn rol als accountmanager. Nu ben ik expert op het gebied van horeca payroll en voorzie ik diverse zaken naast payroll consult ook van horeca advies.
Wat houdt je functie precies in?
In mijn functie richt ik mij op onze payroll dienstverlening met als specialisme payroll voor de horeca. Dit betekent dat ik relaties o.a. adviseer over de inzet van hun personeel en de bijbehorende kosten. Daarbij geef ik advies over het optimaliseren van personeelsroosters en maak ik payroll vergelijkingen.
Wat vindt je belangrijk in je functie?
Wat ik belangrijk vind in mijn functie is eerlijke communicatie. Daarom ben ik altijd transparant over onze dienstverlening. Daarbij staat een persoonlijke service voorop. Relaties maak je naar mijn mening gelukkig door goed contact te houden. Ik ga daarom regelmatig langs en vraag wat de relatie van onze samenwerking vindt. Wat gaat er goed? En wat kan er beter? Als je iemand in persoon spreekt kom je altijd weer meer te weten.
Je zegt dat je naast payroll consult ook horeca advies geeft. Wat houdt dit advies precies in?
Iedere horecazaak is uniek en daarom hanteer ik geen vaste adviesprocedure. Wanneer ik bij een relatie aankom loop ik als eerste zijn horecazaak van A to Z door. Dit houdt in dat ik met een scherp oog naar ieder bedrijfsonderdeel kijk. Wel komen een aantal onderwerpen regelmatig aan bod. Zo is een veelvoorkomend onderwerp gastvrijheid. Ondernemers vergeten soms dat horeca ook entertainment is. Daarom moet je van tevoren goed hebben nagedacht over hoe je jouw gasten een onvergetelijke avond gaat geven. Het is daarbij belangrijk om je gasten goed te ‘lezen’. Wat voor type mensen zijn het? En wat verwachten ze van hun avond?
Een ander onderwerp dat ik vaak bespreek is de planning. Hoe plan je zo optimaal mogelijk en wat is de verhouding tussen je omzet en je personeelskosten? Aan de hand van een benchmark-analyse vergelijk ik het desbetreffende horecabedrijf met concurrenten op verschillende criteria. Dit kan variëren van klantenwaardering tot serviceniveau.
Waarom geef je horeca advies?
Om een simpele reden: ik vind het leuk. Ik doe graag moeite voor andere mensen en help andere graag uit de brand. Het geven van horeca advies aan ondernemers doe ik dan ook kosteloos. Het is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik heb zelf 8 jaar achter de bar gestaan en 3 jaar in de keuken, omdat ik vind dat je in de horeca multifunctioneel moet zijn. Wat mij opviel is dat niet iedere horecaondernemer weet wat er binnen zijn bedrijf speelt. Waarom is hierbij de belangrijkste vraag. Waarom heb je dit bedrijf opgericht? Waarom plan je op die manier? Het lijken simpele vragen, alleen is er vaak nog niet goed over nagedacht.