Home Blog Personeel werven op een krappe arbeidsmarkt
Personeel werven op een krappe arbeidsmarkt

Personeel werven op een krappe arbeidsmarkt

Swipen, overtuigen, snelheid en via-via

Hoe werf je succesvol personeel op een krappe arbeidsmarkt?

We beginnen het jaar goed met alleen maar ronkende verhalen over de Nederlandse economie. Er is weer groei, de koopkracht stijgt, het aantal banen neemt toe en de werkloosheid neemt af. We zijn terug op het niveau van voor de crisis en het lijkt erop dat we de 7 magere jaren eindelijk achter ons kunnen laten en aan de 7 vette kunnen beginnen. Heerlijk zo’n goed nieuws show!

Maar zoals zo vaak “heb elk voordeel ook z’n nadeel”. Een krappe arbeidsmarkt betekent dat je als werkgever weer flink aan de bak mag wat de werving betreft. De tijd van post-and-pray (vacatures plaatsen en afwachten welke sollicitaties er binnenkomen) is voorbij. Je mag zo langzamerhand weer alles uit de kast trekken. Vooral als je IT-ers zoekt, accountants, financieel professionals, vakmensen voor in de bouw of zelfs vrachtwagenchauffeurs. Voor deze groepen is de arbeidsmarkt alweer zeer krap te noemen. Maar wat trek ik dan uit de kast hoor ik je denken? Een lijstje met tips komt dan goed van pas.

#1 De mogelijkheid mobiel te solliciteren

Een nieuwe trend? Nee, dat is het niet. Overal en continu zijn we met dat apparaatje bezig en dit jaar speelt hij een steeds grotere rol tijdens het sollicitatieproces. Is uw website geschikt voor mobiele toestellen? Is je vacature goed leesbaar en kan er via de mobiele telefoon meteen gesolliciteerd worden?

Werkzoekenden maken steeds vaker gebruik van hun mobiele telefoon om te solliciteren, bijvoorbeeld met hun cv, LinkedIn account of een videoboodschap. Wees voorbereid en biedt de mogelijkheid. Het zou jammer zijn als je een goede kandidaat misloopt doordat jouw website alleen op de desktop goed functioneert.

#2 Wervelende vacatureteksten

De vacaturetekst vormt vaak een eerste kennismaking met het bedrijf en de functie. En ondanks dat er online vaak veel informatie te vinden is over jouw bedrijf en medewerkers, blijkt voor veel sollicitanten de vacaturetekst nog steeds een belangrijk criterium te zijn om ergens wel of niet te solliciteren.

Nog te vaak wordt uit gemak het functieprofiel als vacaturetekst gebruikt. Maar de meeste harten gaan echt niet sneller kloppen van die vaak gortdroge profielbeschrijvingen. Een goede tekst schrijven kost veel tijd, maar het legt meteen de basis voor een succesvol wervingsproces en je verdient elke minuut die je erin investeert dubbel en dwars terug. Kies een schrijfstijl die past bij de doelgroep en voer dit door in alle communicatie met de arbeidsmarkt.

Op een andere manier de vacature presenteren kan natuurlijk ook. Denk hierbij aan een filmpje waarin je laat zien wat de functie inhoudt.

#3 Effectiviteit en snelheid

Effectiviteit en snelheid gaan samen als de procedure in handen is van een goede recruiter. Nu ligt werving nog vaak op het bordje van de directeur of manager. Zij hebben vaak een drukke agenda en eigenlijk niet de tijd om echt prioriteit te geven aan de werving. Zo kan het zo maar voorkomen dat een kandidaat aan uw neus voorbij gaat omdat er niet snel genoeg is gereageerd op de sollicitatie of de procedure te lang duurt. Zo zonde.

En uiteraard zijn er bij de beste kandidaten de meeste kapers op de kust. Dus, niet vertragen, geen ellenlange gesprekken met meerdere rondes. Knopen durven hakken, heldere keuzes maken en snel beslissen, dát is het motto voor het werven op de krappe arbeidsmarkt in 2017.

#4 Via-via werving weer helemaal terug

Het via-via werven staat bij veel organisaties weer hoog op de agenda bij het werven van nieuwe medewerkers. Talent kent immers talent. Eigen medewerkers weten als de beste wie er bij de organisatie past en wie ze als collega willen hebben. Ze zullen alleen maar iemand aandragen van wie ze overtuigd zijn dat die bij de organisatie past. Bijkomende voordelen zijn dat aangedragen kandidaten gemiddeld genomen langer in dienst blijven en de wervingskosten zijn een stuk lager.

Compleet is dit lijstje uiteraard niet, maar het oppakken van deze vier punten in 2017 zorgt voor een stevige wervingsbasis.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer
Joep de Heer Business Development Representative