Tips om op originele wijze teamleden te werven!
Met de krapte op de arbeidsmarkt is het creatief en effectief werven van teamleden belangrijker dan ooit. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw onderneming en de openstaande vacatures bij jou de beste keuze zijn? Het is belangrijk om je uniek op te stellen, creatief te zijn en mensen bij je naar binnen te kunnen praten. Origineel omgaan met het sollicitatieproces is dé manier waarop jij in een tijd van personeelstekorten alsnog de beste kandidaten in je team kunt laten plaatsnemen. In deze blog delen wij graag een aantal originele tips met je, waarmee jij binnenkort nog extra werknemers kunt aannemen.
Tip 1: Zet verschillende social media kanalen in om nieuwe teamleden te werven
Tegenwoordig is het beter om een openstaande vacature online te plaatsen, dan zoals vroeger in de krant. Er bestaan tegenwoordig grote en bekende vacaturewebsites, waar jij een vacaturetekst op kunt plaatsen. Op die manier bereik je in één keer een groot publiek. Een andere optie om nieuwe teamleden aan te trekken, is door de vacaturetekst, een video over je onderneming of een advertentie op social media te delen. Je zou bijvoorbeeld platformen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook kunnen gebruiken.
Om nog meer potentiële kandidaten voor de openstaande functie te bereiken, kun je ook YouTube, Instagram of TikTok gebruiken. Op die manier bereik je een bredere doelgroep en is de kans op aanmeldingen voor de openstaande functie groter.
Tip 2: Maak een pakkende video over je bedrijf
Wil jij een relatief jonge doelgroep motiveren om op een openstaande functie bij jouw onderneming te solliciteren? Probeer dan eens een pakkende bedrijfsvideo te maken. Je kunt hier informatie over je onderneming, het team en de openstaande functie in verwerken. Verder krijgt de kijker een duidelijk beeld van zijn of haar mogelijke nieuwe werkplek en kun je een leuke en mooie sfeerimpressie maken. Heb je een marketingteam? Of ken je iemand binnen je bedrijf die creatief is met beeld en geluid? Vraag diegene dan om te brainstormen over de video en het plan tot uitvoering te brengen.
Zorg ervoor dat de video niet te lang is, want dan weet je de aandacht van de kijker er makkelijker bij te houden. Zorg er ook voor dat er enthousiasme vanaf springt. Filmfragmenten uit de werkdag, geef een rondleiding door het pand, film een stukje op een bedrijfsuitje en de vrijmibo. Wil je het professioneel aanpakken? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een videoproductiebedrijf in te huren.
Tip 3: Vraag in de sollicitatie aan de kandidaten naar een creatieve manier om te solliciteren
Wil je de vacature op een originele manier online zetten? Vraag dan ook aan de lezers van de vacaturetekst om op een originele manier te solliciteren. Dit kun je doen door om een videosollicitatie te vragen. Door middel van een videoboodschap kan de kandidaat zichzelf aan je presenteren en uitleggen waarom hij/zij geschikt is voor de functie. Het mooie aan een creatieve vorm van solliciteren is, dat iedere kandidaat een manier kan vinden om zichzelf te verkopen, die bij hem of haar past. Is iemand erg goed met woorden, dan kan er een gedicht geschreven worden, filmpjes, liedjes, alles mag, zolang de sollicitant de vacature maar serieus neemt.
Deze vrije vorm van solliciteren past vooral bij creatieve bedrijven of creatieve beroepen. Je kunt dan meteen zien of iemand bij je team en je onderneming past. Tijdens de uiteindelijke sollicitatie kun je altijd nog de serieuzere kant opgaan!
Tip 4: Schrijf een vlotte en informatieve wervingstekst
Deze tip lijkt een beetje standaard… Niets blijkt in de praktijk echter minder waar! Je bereikt meer mensen als je een wervende, enthousiaste, pakkende en uitnodigende vacaturetekst schrijft. Je spreekt meer mensen aan als je vage termen in de vacaturetekst vermijdt, eerlijk bent, goed informeert en je jouw doelgroep direct aan weet te spreken. Hoe meer openheid je biedt, hoe eerder een lezer de kans waagt om op de openstaande functie te solliciteren. Het is ook een idee om de vacaturetekst laagdrempelig te houden, zodat mensen de stap om op de vacature te solliciteren eerder durven te zetten.
Tip 5: Schakel het netwerk van je teamleden in
Heb je al een team om je heen verzamelt waar je blij mee bent? Vraag hen dan of zij in hun netwerk kunnen zoeken naar extra teamleden. Wie weet is er nog een buurmeisje, neef, kennis of ander contact in het netwerk van je werknemers aanwezig, dat perfect bij jullie team past. Laat het je team weten als er nieuwe functies openstaan en vraag hen of zij wellicht mensen kunnen aanbevelen. Hoor je vanuit je team dat er interesse is vanuit hun netwerk? Zet als werkgever dan de eerste stap en benader deze personen voor een kennismakingsgesprek. Op die manier laat je merken dat je oprecht geïnteresseerd bent en je naar hun sollicitatie uitkijkt.
Verder zou je ook een bonus kunnen uitdelen aan de medewerker die de juiste kandidaat aanlevert, hiermee uit je waardering voor de moeite die je teamleden nemen om mee te helpen aan het wervingsproces.
Tip 6: Ga universiteiten of hogescholen langs
Wist je dat er meer starters zitten te smachten naar een eerste baan, dan je in eerste instantie zou denken? Er gaat niets boven het enthousiasme en de werkdrive van net afgestudeerden, die niet kunnen wachten om hun werkende leven vorm te geven. Bij een bedrijf aan de slag gaan betekent een stabiel salaris verdienen, de mogelijkheid krijgen om te sparen, een huis te huren of kopen en ook meer geld te besteden krijgen in hun privéleven. Een baan met doorgroeimogelijkheden, bonussen en een goed salaris past perfect bij deze doelgroep. Heb je juniors nodig? Ga dan eens langs universiteiten of scholen om je businesscard uit te delen.
Wist je dat de meeste universiteiten en hogescholen zelfs evenementen organiseren, waarbij jij je bedrijf kunt komen pitchen bij de laatstejaars? Hier kun je flyers uitdelen, contacten opdoen en potentiële kandidaten werven.
Tip 7: Zorg voor een open dag bij jou op kantoor of locatie
Wat werkt er beter om mensen van buitenaf kennis te laten maken met je kantoor, team en bedrijf, dan wanneer je een open dag organiseert? Een open dag kan van alles inhouden. Je kunt er een heel evenement omheen bouwen, maar je kunt ook gewoon mensen uitnodigen om eens een kijkje te komen nemen. De kans is groot dat er personen op afkomen die oprecht in je onderneming geïnteresseerd zijn, waardoor je op dit moment ook openstaande vacatures kunt aankondigen. Wie weet kun je tijdens de open dag al werknemers werven? Heb je leuke gesprekken? Nodig die personen later dan uit voor een officieel sollicitatieproces.
Wanneer je een open dag organiseert, krijgt potentieel talent de kans om je team, je onderneming en je locatie beter te leren kennen op een laagdrempelige manier. Opvallen is belangrijk, dus organiseer meteen een rondleiding, speeddates om meer over het bedrijf te leren of een leuke quiz.
Tip 8: Kies ervoor om te adverteren met de vacaturetekst om potentiële teamleden te bereiken
Het is geen geheim dat je kunt adverteren om nieuwe werknemers te bereiken. Het gaat er vooral om op welke manier je dit doet. Wanneer mogelijke kandidaten een saaie advertentie zien met een nog saaiere vacaturetekst, is de kans klein dat zij hierop reageren. Zorg dus voor een opvallende en pakkende advertentie. Wanneer je deze gemaakt hebt, is het belangrijk om na te denken waar je de advertentie gaat plaatsen. Ben je op zoek naar extra parttimers, fulltimers, studentwerkers of flexkrachten? Kies dan voor platformen waar zij op te vinden zijn. Dit kan zowel op social media, bekende vacaturewebsites, in de supermarkt of op scholen zijn.
Wanneer je de juiste advertentie op maat maakt voor de doelgroep en deze ook nog eens plaats waar je de doelgroep kunt terugvinden, stromen de sollicitaties vanzelf binnen! Je dient hier dus wel strategisch en creatief mee om te gaan.