Home Blog Wat zijn de nadelen van een vast contract voor een werknemer?

Wat zijn de nadelen van een vast contract voor een werknemer?

Zoals je misschien al weet, heeft een vast contract veel verschillende voordelen. Om je de andere kant van het vaste contract te laten zien, is het belangrijk dat je ook meer informatie over de mogelijke nadelen ontvangt. In deze blog lees je meer informatie over een vast contract en welke nadelen hierbij kunnen komen kijken. Het is altijd een goed idee om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, voordat je jouw handtekening ergens onder zet. Je komt erachter met welke risico’s je te maken kunt krijgen, wat de opzegtermijn van een vast contract is en wat er gebeurd als de werkgever het vaste contract wil beëindigen.

Wat houdt een vast contract precies in?

Een vast contract krijg je tegenwoordig niet zomaar. Vandaar dat het voor werknemers erg aantrekkelijk is om direct ja te zeggen als ze er eentje onder hun neus krijgen geschoven. Hoewel je veel stabiliteit, zekerheid hebt en je direct goede toekomstplannen kunt maken na het tekenen van een vast contract, kunnen er ook nadelen aan een vast contract zitten. Je kunt beter rationeel nadenken, zodat je later geen spijt krijgt van de keuze die je maakt. Een vast contract betekent namelijk een contract zonder einddatum, waardoor het lastig kan zijn om er onderuit te komen. Hieronder lees je meer informatie over de nadelen die bij een vast contract kunnen komen kijken.

Welke nadelen zitten er aan een vast contract?

Een vast contract lijkt vaak aantrekkelijk! Dat komt doordat het de zekerheid geeft dat je een vast inkomen hebt en vaak ook extra voordelen zoals een pensioenregeling of bepaalde verzekeringen. Maar er zitten ook nadelen aan een vast contract.

Ten eerste krijg je te maken met minder flexibiliteit. Als je bijvoorbeeld wil solliciteren naar een andere baan, zal je eerst ontslagen moeten worden of een opzegtermijn moeten respecteren. Dit kan een belemmering zijn in het vinden van een nieuwe baan. Het kan daarnaast moeilijk zijn om aanpassingen door te laten voeren in je arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld wanneer je parttime wil gaan werken of een sabbatical wil nemen. Dit soort veranderingen zijn vaak alleen mogelijk met de instemming van je werkgever.

Het kan ook voorkomen dat je te maken krijgt met vervelende situaties op het werk, zoals conflicten met collega’s of een ontevreden werkgever. Met een vast contract is het op zulke momenten vaak moeilijker om hier iets aan te doen dan wanneer je een tijdelijk contract hebt. Dit komt doordat je een vast contract niet snel op het spel wil zetten, terwijl je met een tijdelijk contract misschien sneller van je af bijt. Een vast contract kan ook voordelen hebben zoals mentale en financiële zekerheid, meer kansen op ontwikkeling en groei en meer stabiliteit. Maar het is wel belangrijk om de nadelen in overweging te nemen voordat je besluit om een vast contract te accepteren bij je werkgever.

Met welke risico’s krijg je te maken op het moment dat je een vast contract ondertekend?

Nu je de nadelen aan een vast contract hebt doorgelezen, vraag jij je misschien ook af of er bepaalde risico’s aan het ondertekenen van een vast contract zitten. Allereerst is er het blijvende risico van ontslag. Hoewel je in een vast contract vaak beter beschermd bent tegen ontslag dan in een tijdelijk contract, kan het nog steeds gebeuren dat je ontslagen wordt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de organisatie in financiële problemen komt of als er grote veranderingen plaatsvinden binnen de organisatie. Ten tweede is er het risico dat je vast komt te zitten in een baan die niet bij je past.

Als je bijvoorbeeld ontevreden bent over de werkomgeving of de werkzaamheden, dan kan het moeilijk zijn om hier iets aan te doen als je eenmaal een vast contract hebt ondertekend. Je hebt namelijk al gemerkt dat de financiële en mentale zekerheid, die bij een vast contract komen kijken, comfortabel begint aan te voelen. De stap om een vast contract op te zeggen wordt in veel gevallen meteen te groot. Er bestaat ook een risico op vermindering van groeimogelijkheden. Als je een vast contract hebt, kan het moeilijk zijn om sollicitaties te verrichten en door te zoeken naar andere banen of om promotie te maken binnen de organisatie waar je werkt.

Als wij je een tip mogen geven, dan raden wij het aan om goed na te denken over de arbeidsvoorwaarden, de functie, de organisatie, en je eigen verwachtingen en plannen voor de toekomst. Wanneer je dit voor jezelf duidelijk voor ogen hebt, kun je bepalen of je wel of geen vast contract ondertekent.

Met welke opzegtermijn krijg je bij een vast contract te maken?

Een vast contract heeft geen specifieke einddatum, maar kan gewoon op ieder gewenst moment ontbonden worden door de werkgever, werknemer of via onderlinge overeenstemming. De opzegtermijn van het vaste contract bepaalt wanneer je als werknemer daadwerkelijk kunt stoppen met werken. De opzegtermijn die je werkgever moet hanteren en wat bij jouw vaste contract hoort, wordt bepaald door het aantal dienstjaren dat je bij je werkgever hebt verricht. Ben je 0 tot 5 jaar in dienst? Dan is de wettelijke opzegtermijn die aan je vaste contract hangt 1 maand. Werk je al 5 tot 10 jaar voor je werkgever? Dan is de opzegtermijn 2 maanden. Wanneer je 10 tot 15 jaar werkzaam bent voor hetzelfde bedrijf, staat de opzegtermijn op 3 maanden.

Op het moment dat je 15 jaar of langer in dienst bent bij dezelfde werkgever, ben je eigenlijk gewoon onmisbaar. Maar in dit geval geldt er een opzegtermijn van 4 maanden. De opzegtermijn stelt de werkgever in staat om een goede vervanger voor je te vinden. Het kan voorkomen dat je een kortere opzegtermijn krijgt, maar dit moet in je vaste contract vermeldt staan. Wil jij je vaste contract zelf opzeggen? Dan is de wettelijke opzegtermijn altijd 1 maand, zelfs als je al heel wat dienstjaren hebt.

De regel is, dat de werkgever altijd een dubbel zo lange opzegtermijn hanteert, op het moment dat er van de 1 maand opzegtermijn van de werknemer wordt afgeweken. Bepalen jullie in samenspraak dat de werknemer een opzegtermijn van 3 maanden heeft? Dan heeft de werkgever automatisch een opzegtermijn van 6 maanden.

Nadelen vast contract: wat als het contract toch beëindigd wordt?

Een vast contract betekent niet dat je de rest van je werkende leven gebakken zit. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop een vast contract alsnog beëindigd kan worden. De eerste manier is door middel van onderling akkoord tussen beide partijen, in dit geval de werkgever en de werknemer. In dit geval komen jullie samen tot een overeenkomst om het contract te beëindigen. Dit gebeurt vaak bij ontevredenheid over de werkomstandigheden of wanneer één partij niet langer aan de verwachtingen van de andere partij kan voldoen.

Een tweede mogelijkheid is de aanwezigheid van ontbindende voorwaarden in het contract. Dit zijn voorwaarden die bepalen onder welke omstandigheden het contract automatisch zal worden beëindigd, bijvoorbeeld wanneer één van beide partijen niet aan hun verplichtingen voldoet. Een derde mogelijkheid is wanneer een geval van overmacht optreedt. Dit betekent dat één van de partijen niet langer in staat is om hun verplichtingen uit het contract na te komen, bijvoorbeeld door een onvoorziene gebeurtenis zoals een natuurramp of een ongeval.

Verder kan een vast contract ook eenzijdig verbroken worden. Dit betekent dat één partij besluit om het contract te beëindigen! Ondanks het feit dat de andere partij er niet mee instemt. Dit wordt zelden toegestaan en vaak ook beperkt door wettelijke bepalingen. In alle gevallen is het belangrijk om het beëindigen van een vast contract aan te pakken volgens de regels en bepalingen die in het contract zijn vastgelegd. Het is aanbevolen om altijd professioneel advies in te winnen bij het beëindigen van een vast contract.

Meer informatie over de nadelen bij een vast contract krijg je hier

Heb je nog vragen over de nadelen van een vast contract? Dan kun je op elk gewenst moment contact met ons opnemen via het SenS (Service & Support) team. Bij Payingit staan wij de werknemers van onze inleners graag te woord. Wij helpen je met raad en daad bij alle vragen die je hebt. Je kunt ons op doordeweekse dagen ook telefonisch bereiken.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer Business Development Representative