Home Blog Werknemers zijn steeds weerbaarder en flexibeler

Werknemers zijn steeds weerbaarder en flexibeler

Wist je dat het voor jou als werkgever en ondernemer alleen maar positief is als je in de weerbaarheid van je werknemers voorziet? Sommige werkgevers kiezen ervoor om een weerbaarheidstraining aan hun werknemers aan te bieden. Zodat zij leren omgaan met stress, conflicten met klanten of andere lastige situaties op de werkvloer. Wanneer je team over voldoende skills, zelfvertrouwen en positiviteit beschikt, kunnen zij meer bereiken dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Payingit dook in de wereld van het weerbaar maken van je team en hoe je ervoor zorgt dat zij zelfs onder druk goed kunnen blijven presteren.

In welke lastige situaties komen je werknemers terecht?

Wanneer je als bedrijf met klanten werkt, kan het eens voorkomen dat er een klacht wordt gedeeld of dat iemand boos op je product, dienst of team is. Hoe gaan jouw werknemers om met agressie of boosheid bij klanten? Weet iemand perfect hoe hij/zij hierop kan reageren, hebben ze geleerd hoe ze conflicten kunnen oplossen? Of is het beter om je team hier een interessante en leerzame cursus of training voor aan te bieden? Wanneer je met mensen werkt, krijg je vaak genoeg met heftige emoties te maken. Leer je team hoe ze proactief te werk kunnen gaan, zodat er achteraf minder reactief opgelost hoeft te worden.

Wanneer je werknemers sterk in hun schoenen staan, kunnen zij meer bereiken en zullen ze minder snel last krijgen van stress. Het is een kunst om een boze klant rustig te krijgen en weer tevreden met je product, dienst of klantenservice te laten zijn. Er zijn genoeg trucjes, waarmee je werknemers dit in no time kunnen bereiken. Dan dien je het team wel de mogelijkheid te bieden om hier meer over te leren. Klantvriendelijkheid staat bij de meeste ondernemingen voorop. Zorg ervoor dat je team precies weet wat jullie als klantvriendelijk bestempelen en hoe je dit telkens opnieuw kunt blijven nastreven.

Wanneer je team zich niet meteen uit het veld laat slaan, zelf ook boos wordt of zich overwelmt voelt, kun je veel meer met je klanten bereiken.

Verzorg weerbaarheidstrainingen voor je werknemers

Het is logisch dat elk teamlid een ander karakter heeft en daardoor ook meer of minder veerkracht heeft dan de ander. Om ervoor te zorgen dat al je werknemers met lastige situaties om kunnen gaan, is het belangrijk om hen een weerbaarheidstraining aan te bieden. Dit bestaat uit één of meerdere sessies, waarbij experts je team helpen om weerbaarder te worden op een professionele manier. Dit gebeurt vaak in de vorm van theorie, opdrachten maken, spreken over bepaalde situaties en wellicht een aantal rollenspellen zodat je werknemers de aangereikte tips direct in de praktijk kunnen uitproberen.

Laat je werknemers met situaties komen waarin zij niet wisten wat ze het beste konden doen. Hoe ze op een professionele manier konden reageren en waarbij zij zich gestrest voelden. Het werkt goed om die situaties goed te bespreken, zodat de hele groep inziet hoe zo’n situatie ontstaat en hoe je er op een positieve manier op kunt inspelen. Wanneer je team tips en tricks krijgt én tegelijkertijd kan oefenen met collega’s of acteurs, is de kans groot dat ze uiteindelijk een stuk beter weerbaar zijn na afloop van zo’n cursus.

Door je werknemers deze kans te bieden, zorg je ervoor dat zij vervelende en gestreste situaties direct in een rustigere en positieve situatie kunnen ombuigen, zodat de klanten blij zijn, maar je team zich ook fijner voelt. Wanneer je stress op de werkvloer zo veel mogelijk weet te voorkomen, is de kans op een burn-out bij je werknemers aanzienlijk kleiner. Dit betekent dat jullie langer van elkaar kunnen genieten en je werknemers steeds beter worden in het werk dat zij doen. Wanneer je team professioneel gezien weerbaarder is, kunnen jullie samen alle toekomstige uitdagingen aan!

Wat kan HR doen aan een flexibel inzetbaar team?

Om een sterk team te vormen, is het belangrijk dat er werknemers met verschillende karakters en competenties worden aangenomen. Kies daarom voor verschillende profielen, zodat het ene teamlid, het andere teamlid zo nu en dan kan bijstaan of nieuwe tips bij kan leren. Het is wel belangrijk dat er aan team building wordt gedaan als je een erg divers team voor je hebt werken. Zorg dat men langzaamaan steeds beter op elkaar ingespeeld raakt, zodat er als team uitmuntend gefunctioneerd kan worden. Zijn er lastige klanten of hebben klanten wat meer aandacht nodig? Zet dan de teamleden in die dit het beste kunnen en laat ze van elkaar leren.

Verandermanagement staat voorop bij HR

Zorg dat alle neuzen dezelfde kant opstaan en dat iedereen dezelfde doelen en uitdagingen duidelijk voor ogen heeft. Wanneer iedereen samen aan dezelfde doelen werkt, kan er weinig misgaan. HR dient ervoor te zorgen dat mensen met bepaalde talenten worden aangenomen, die al bij de missie en visie van het bedrijf passen. Dan kun je pas echt je werknemers inzetten voor de groei van je team en de onderneming. Tegenwoordig wordt HR hierdoor ook wel als een strategische partner van de werkgever of ondernemer gezien. Wanneer je team geweldig functioneert, kun je samen meer successen behalen. Dit geeft iedereen uiteindelijk meer motivatie en zelfvertrouwen.

Vier altijd de successen. Sta voldoende stil bij evaluaties en zorg dat elk teamlid precies weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Wanneer je dit met z’n allen bereikt, zal het alleen maar leuker zijn om samen aan het werk te zijn en de klanten, producten of diensten zo goed mogelijk tevreden te houden of aan de man te brengen. Gezonde werknemers helpen je verder in je onderneming en houden je menselijk. Werknemers zijn geen machines, maar mensen met gevoel. Signaleer signalen van stress en zorg ervoor dat men aan de bel durft te trekken, voor het te laat is en er een burn-out ontstaat. Dit kun je doen door een laagdrempelige manier te vinden, waarop je werknemer met HR of een vertrouwenspersoon kan praten. Hieronder lees je meer informatie over het belang van een vertrouwenspersoon op het werk terug.

Zorg voor vertrouwenspersonen op de werkvloer

Als werkgever is het belangrijk dat je een vertrouwenspersoon voor je team faciliteert. De vertrouwenspersoon is er voor werknemers die tegen problemen aanlopen, zowel op het werk als in hun privéleven. Denk hierbij aan pesten op de werkvloer, ongewenste seksueel gedrag, stress, ruzies en nog veel meer. Wanneer een medewerker te lang doorloopt met deze problemen, gaan ze vanzelf hun tol eisen. De werknemer kan minder snel werken, kan zich moeilijk concentreren, zal zich vaker ziekmelden en uiteindelijk kan diegene zelfs op een burn-out of depressie afstevenen.

Het is belangrijk om je team in de gaten te houden en een gesprek met hen aan te gaan als er zaken beginnen op te vallen. Door het gesprek met de werknemer aan te gaan en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van wie de vertrouwenspersoon op de werkvloer is, kan er naar oplossingen gezocht worden. Soms voelt de werknemer zich zelfs al een stuk beter als hij/zij hun verhaal heeft kunnen doen. Dit kan als een opluchting voelen en het is daarom erg belangrijk om een vertrouwenspersoon aan te wijzen.

Een vertrouwenspersoon heeft altijd een geheimhoudingsplicht en mag informatie niet zomaar naar andere collega’s, managers of de directie doorspelen. Het is belangrijk dat de werknemers zich veilig genoeg voelen om het gesprek met een vertrouwenspersoon aan te gaan. De vertrouwenspersoon dient zich onpartijdig op te stellen en geeft ook niet zomaar zijn/haar mening of een oordeel. Het gaat er vooral om dat de medewerker zich gehoord voelt. De vertrouwenspersoon kan advies geven, de medewerker steunen, doorverwijzen naar een bedrijfsarts als dat nodig is of bemiddelen als er sprake is van een conflict tussen een aantal collega’s.

Is het verplicht om een vertrouwenspersoon te hebben?

Nee, als werkgever ben je niet verplicht om een vertrouwenspersoon binnen je onderneming aan te wijzen. Uit onderzoek is echter gebleken dat het je medewerkers wel onwijs kan helpen, als zij zo nu en dan naar een vertrouwenspersoon kunnen stappen. Situaties zullen minder snel uit de hand lopen, mensen kunnen hun verhaal kwijt en er kan gekeken worden of er hulp moet worden ingeschakeld waardoor een burn-out bijvoorbeeld kan worden voorkomen. Het is fijner om je werknemers mentaal en fysiek gezond te houden, dan om teamleden om de zoveel tijd te verliezen aan een burn-out.

Zorg er wel voor dat de vertrouwenspersoon aan een aantal eisen voldoet. Doordat een vertrouwenspersoon veel gevoelige informatie te weten kan komen, mag je nooit een leidinggevende, jezelf als werkgever, iemand in de werknemersraad, mensen van vakbonden of kandidaten die de voorzitter van de personeelsvereniging kunnen worden aanstellen als vertrouwenspersoon. Kies juist voor een willekeurige werknemer van één van je afdelingen. Iemand die niks met het bedrijf te maken heeft en die je extern inhuurt. De interne preventieadviseur die zich altijd al met preventie en bescherming van werknemers bezighoudt of de bedrijfspsycholoog als vertrouwenspersoon.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer Business Development Representative