De tips om thuiswerken naar een hoger niveau te tillen
Thuiswerken is here to stay. Zelfs na corona zal het voor veel mensen een vast onderdeel worden van hun werkende leven. We hebben door corona gezien dat thuiswerken voor werkgevers en werknemers goed is vol te houden. Wat kan jij als ondernemer doen om de online- en offlinewereld zo goed mogelijk te integreren? Denk hierbij aan goede online platforms voor de communicatie met je klanten én je medewerkers. Verder lees je in deze blog over de meerwaarde voor je medewerkers om vaker vanuit huis te werken en kom je erachter hoe je goede thuiswerk faciliteiten kan faciliteren voor werknemers.
Waarom zou je thuiswerken zelfs na de coronaperiode bij je medewerkers willen promoten?
De coronacrisis zorgde dat werkgevers en werknemers gedwongen werden om efficiënte thuiswerkoplossingen te bedenken. Nederland heeft in het algemeen een enorm goede ict-infrastructuur. Hierdoor was de switch van offline werken naar online werken heel snel gemaakt. Door moderne platforms werken thuis- en kantoorwerkers naadloos met elkaar samen. Voor de werkgever is vertrouwen hebben in je werknemers het allerbelangrijkste punt als er vanuit huis wordt gewerkt. Wanneer je werknemers voelen dat hun werkgever ze vertrouwt, zorgt dit voor een veilige werksfeer.
Waarom reageert men zo positief op de mogelijkheid om vaker vanuit huis te werken?
Intermediair en de Nationale Vacaturebank deden onderzoek onder 1000 thuiswerkers en 49% van de ondervraagden gaf aan dat zij ook na corona (deels) thuis willen blijven werken. Een van de redenen die de ondervraagden gaven is dat ze meer tijd over houden voor hun gezin aangezien ze minder reistijd hebben. Wist je dat medewerkers die vanuit huis werken zich veel verantwoordelijker voelen voor de werkzaamheden die dagelijks verricht dienen te worden? Dit komt doordat zij aan de werkgever willen bewijzen dat zij het thuiswerken serieus nemen. De werknemers nemen vaak minder pauze dan normaal en kunnen zich ook beter concentreren in hun eigen omgeving.
Waarom dien je de online werkcultuur in je bedrijfsmissie op te nemen?
Zorg dat je als ondernemer zijnde tijd en aandacht steekt in het verwoorden van je bedrijfsmissie. Wanneer je medewerker precies weet aan welke doelen zij werken en wat dit voor het bedrijf betekent, ontstaat er meer saamhorigheid en weet men precies wat er van hem/haar wordt verwacht. Formuleer doelen omtrent de online werkcultuur op het moment dat je het medewerkers vaker vanuit huis laat werken. Beschrijf daarin welke waarden en interesses bij je medewerkers belangrijk zijn om de gezamenlijke doelen te kunnen behalen. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en verantwoordelijkheid op momenten dat er weinig toezicht is en de werknemers zelfstandig vanuit huis werken.
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers online goed blijft samenwerken?
Om online met elkaar in contact te blijven en de voortgang van bepaalde werkzaamheden in de gaten te houden, is het belangrijk om tools zoals Office 365, Slack, Zoom, Skype en Monday of Trello aan te schaffen. Het is belangrijk dat alle teams toegang hebben tot de informatie die zij dagelijks nodig hebben om hun werkzaamheden te kunnen verrichten. Als je als team elkaar minder spreekt kan het gebeuren dat er miscommunicatie ontstaat. Zorg ervoor dat je als team toch regelmatig samenkomt en duidelijke afspraken maakt over deadlines en aan te leveren documenten.
Wat is gedeeld online leiderschap en wat zijn de voordelen ervan?
Wanneer er vanuit huis wordt gewerkt, is het belangrijk dat je medewerkers niet alleen op de eigen taken gefocust zijn. Online samenwerken vraagt om meer initiatief en een beter algemeen beeld van wat er specifiek gedaan moet worden om deadlines en doelen te behalen. Breid je het team uit tijdens de thuiswerkperiode? Zorg er dan voor dat elke nieuwe medewerker aan een mentor wordt gekoppeld om het online-inwerkproces in goede banen te leiden. Gedeeld online leiderschap is op dit moment een goede manier om het team te versterken en verschillende teamleden de kans te geven om boven zichzelf uit te stijgen. Geef je medewerkers gedurende het online werken meer verantwoordelijkheden. Hierdoor kun je als werkgever kijken wie er geschikt is voor een online managementrol. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je zelf niet overal bovenop hoeft te zitten, aangezien ieder zelfstandig opererend team één of meerdere online managers heeft.
Zet vaker persoonlijke 1-op-1 meetings met je medewerkers in!
Merk je dat je het contact met je medewerkers toch een beetje verliest door al dat thuiswerken? Kies er dan bijvoorbeeld voor om vaker 1-op-1 meetings met je medewerkers in te plannen. Dit kun je zelf doen, maar je kunt ook de managers of HR-medewerkers inschakelen voor zulke meetings. Tijdens de 1-op-1 momenten kan er overlegd worden en mag de werknemer voor hem/haar belangrijke onderwerpen aankaarten. Denk hierbij aan werkdruk, stress, mogelijke promoties etc. Dit online 1-op-1 moment is bedoeld om aandachtig naar de werknemer te luisteren, zodat je als ondernemer werkgever laat zien dat je betrokken bent en blijft en de werknemer actief onderdeel uitmaakt van de bedrijfscultuur.
Zorg dat het je medewerkers thuis aan niets ontbreekt
Jouw medewerker heeft wellicht bepaalde apparatuur nodig om het thuiswerken zo makkelijk mogelijk te maken. Zijn zij gewend om met twee of meerdere schermen te werken? Zorg er dan voor dat de thuiswerkplek over dezelfde apparatuur beschikt als wanneer je werknemers op kantoor werkzaam zouden zijn. Het enige wat op dat moment verandert voor je werknemer is de omgeving waarin zij werken. Verder sta je er als werkgever vrij in om je werknemers een thuiswerkvergoeding van bijvoorbeeld €2 euro per thuiswerkdag uit te betalen. Hiermee kom jij je werknemers tegemoet in de extra kosten die zij thuis maken, zoals meer wc-papier, koffie, sneller internet en het verbruik van meer elektriciteit, gas en water.
Wil je meer lezen over thuiswerken? Bekijk dan onze andere blogs!