Mijn medewerker is ziek. Wat zijn mijn verplichtingen?
Vroeg of laat stel je je als ondernemer de vraag: Wat gebeurt er als ik personeel aanneem? Personeel kan meerwaarde hebben voor je onderneming, maar helaas brengt het ook risico’s met zich mee. Want stel dat je medewerker ziek wordt. Welke rechten en plichten heb je dan? Moet je de medewerker doorbetalen? In deze blog geven wij graag antwoord op deze vragen.
Vast contract
Heeft je medewerker een vast contract? Dan ben je verplicht om bij ziekte 70% van het loon door te betalen, maar nooit minder dan het minimumloon. Staat er in de cao (Collectieve Arbeidsovereenkomst) een hoger percentage? Dan moet je je hieraan houden. De cao is namelijk leidend.
Bij een langdurig zieke medewerker ben je verplicht om 104 weken minimaal het minimumloon door te betalen. Hierbij geldt dat je het eerste jaar 70% van het loon doorbetaalt, met een ondergrens van het minimumloon. Over de twee jaar betaal je niet meer dan 170% van het loon. In de meeste cao’s staat dat je het eerste jaar 100% betaalt en het tweede jaar 70%.
Contract bepaalde tijd
Ook in het geval van een contract voor een bepaalde tijd ben je verplicht om het loon (70%) van je medewerker door te betalen tot het moment dat het contract afloopt en je besluit deze niet te verlengen. Verleng je het contract niet? In dit geval meld je de medewerker ‘ziek uit dienst’ bij het UWV en kan de medewerker een ziektewetuitkering aanvragen.
Uitzendkracht
Is je medewerker een uitzendkracht? Dan draag jij geen verantwoordelijkheid voor de medewerker. (Behalve als de medewerker op de werkvloer arbeidsongeschikt is geraakt, maar in dat geval gelden er andere regelingen) Staat er een uitzendbeding op het contract? Dan stopt het dienstverband bij ziekte. In dit geval kan de medewerker een ziektewetuitkering aanvragen bij het UWV.
Staat er geen uitzendbeding in het contract? Dan betaalt het uitzendbureau de medewerker door tot het einde van het dienstverband.
Oproepkracht
Er zijn twee soorten oproepkrachten, het verschil zit hem in de afspraken in het contract. De oproepkracht is niet verplicht om te werken als hij wordt opgeroepen en bij een nul-urencontract is de medewerker dit wel verplicht. In beide gevallen gelden dezelfde regels met betrekking tot het doorbetalen bij ziekte.
Wordt de medewerker ziek tijdens de oproep periode? Dan betaal je de medewerker door, buiten de oproep periode is dit niet het geval.
Wanneer verlengt het UWV de loondoorbetalingsplicht?
Het kan voorkomen dat het UWV je verplicht om langer dan twee jaar het loon van je zieke medewerker door te betalen. Dit kan als je:
- Onvoldoende gegevens hebt aangeleverd. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een wettelijk verplicht document bij de WIA aanvraag;
- Je onvoldoende hebt ingezet om de medewerker te laten re-integreren. De periode kan in dit geval 52 weken verlengd worden. Dit is de tijd die je nodig hebt om alsnog je verplichtingen na te komen;
- De medewerker te laat ziek hebt gemeld bij het UWV. In dit geval word je verplicht om net zo veel dagen door te betalen als je te laat bent geweest met ziekmelden;
- Is je medewerker te laat met de WIA aanvraag? Ook dan ben je verplicht het aantal te late dagen, door te betalen.
Wat als de arbeidsovereenkomst afloopt tijdens de ziekteperiode van de werknemer?
In dit geval kan de zieke medewerker na de afloop van de arbeidsovereenkomst een Ziekte-uitkering aanvragen bij het UWV.
Uitstellen van loondoorbetaling
Als je te maken hebt met zieke medewerkers, heb je vaak geen reden om hieraan te twijfelen. Doe je dit wel? Dan mag je in dit geval de loondoorbetaling uitstellen. Het is verstandig om een Arbo-arts in te schakelen om te controleren of de medewerker echt niet ziek is. Blijkt het een misverstand en is de medewerker wel echt ziek? Dan moet je zijn of haar loon met terugwerkende kracht doorbetalen.
Wanneer heeft mijn medewerker geen recht op loondoorbetaling?
Je hoeft de medewerker niet door te betalen als de volgende omstandigheden zich voordoen:
- De medewerker heeft zich onterecht ziek gemeld;
- De medewerker geeft de Arboarts niet de vereiste informatie over zijn verzuim;
- De medewerker heeft de arbeidsongeschiktheid opzettelijk veroorzaakt;
- De medewerker heeft een gebrek (lichamelijk of geestelijk) verzwegen tijdens het aangaan van de arbeidsovereenkomst;
- De medewerker weigert passende arbeid.
Bij ons op de payroll
Staan je medewerkers bij ons op de payroll? Dan hoef jij je geen zorgen te maken over het doorbetalen bij ziekte. Afhankelijk van het contract, betalen wij de medewerker netjes door.
Vragen?
Heb je vragen over dit artikel? Stel ze dan gerust onder deze post of op één van onze social media kanalen.