Home Blog Payingit geeft tips! Solliciteren via de mail doe je zo!
Payingit geeft tips! Solliciteren via de mail doe je zo!

Payingit geeft tips! Solliciteren via de mail doe je zo!

Solliciteren via de mail. We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Waar je vroeger een sollicitatiebrief schreef met pen en papier en je deze naar het postkantoor bracht, verzend je deze nu met één klik op de knop. Hartstikke handig natuurlijk. Maar waar moet je nu echt op letten bij het versturen van een sollicitatiemail? En hoe spring je er echt uit? Payingit geeft tips!

1. Gebruik een professioneel e-mailadres 

Je krijgt tijdens het online solliciteren maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Met een aantal factoren bepaal jij hoe je overkomt bij een bedrijf. Denk aan aspecten als: je vaardigheden die je benoemt in je cv, de layout van het document, maar ook de kleinste details kunnen er al voor zorgen dat je brief op het goede stapeltje terecht komt. Maak alles daarom piekfijn in orde!

Je e-mailadres is hetgeen wat als eerst naar voren springt als de mail geopend wordt. Zorg er dus voor dat je e-mailadres professioneel overkomt. Nicknames of andere ‘’grappige’’ namen gebruiken in je e-mailadres is een daarom een slecht idee als je gaat solliciteren via de mail.

2. Sla de bestanden op als PDF

Heb je je sollicitatiebrief en cv in Word gemaakt? Zorg er dan altijd voor dat je deze converteert naar een PDF bestand. Op deze manier staat de opmaak van het bestand vast en kan er niks meer verspringen wanneer iemand de bestanden op een andere computer opent. Zorg er wel voor dat je het originele bestand bewaart, zodat je deze nog kunt aanpassen en een andere keer weer kunt gebruiken.

3. Bijlagen

Je sollicitatiebrief kun je op twee manieren in een mail versturen. Je kunt je brief kopiëren en in de mail plaatsen, of deze in de bijlage van de mail versturen. Denk er wel aan dat recruiters de sollicitatiebrieven vaak opslaan in een bestand. Je maakt het hen dus gemakkelijker door je sollicitatiebrief in de bijlage mee te sturen. In dit geval zet je in de mail een korte introductie, waarin je aangeeft op welke vacature je solliciteert en waar je verwijst naar de bijlagen in de mail.

Geef de bijlagen altijd een duidelijke naam. Noem de bestanden niet alleen sollicitatiebrief of cv, maar voeg ook je voor- en achternaam eraan toe.

4. Check, check, dubbel check!

Niks is zo vervelend als een foutje ontdekken nadat je je mail verstuurd hebt. Lees de mail, sollicitatiebrief en cv altijd een paar keer door, maar laat er ook een ander naar kijken. Typ- en taalfoutjes zijn namelijk snel gemaakt. De kans is groot dat je na vijf keer je brief doorlezen je over je fouten heen leest.

Wees ervan bewust dat spelfouten erg slordig overkomen en dat dit kan meespelen in het beslissingsproces van de recruiter.

5. Vul als laatst de ontvanger in

Het is bijna iedereen wel eens gebeurd. Je verstuurt per ongeluk een mail die nog niet af is. Één klik met de muis en hij is weg. Dit moet je dus ten alle tijde voorkomen! Een belangrijke tip, vul altijd als laatst het e-mailadres van de ontvanger in. Zo kan dit jou nooit overkomen.

Heb je zelf nog tips?

Wij wensen je heel veel succes met solliciteren. Met deze tips moet solliciteren via de mail goed komen!

Heb je zelf nog tips? Of wil je je goede, of slechte ervaringen met online solliciteren delen? Laat het ons dan weten en reageer onder deze post, of op onze social media kanalen.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer
Joep de Heer Business Development Representative