Home Blog Backoffice uitbesteden aan een payrollbedrijf

Backoffice uitbesteden aan een payrollbedrijf

Je backoffice uitbesteden aan een payrollbedrijf

Backoffice wordt gedefinieerd als verzamelnaam voor de afdeling die verantwoordelijk is voor de administratieve afhandelingen binnen een organisatie. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het begeleiden van de systemen binnen het bedrijf die de belangrijkste activiteiten ondersteunen. Traditioneel gezien krijgt de klant deze afdeling niet te zien. Uitzendbureaus zijn naast de backoffice ook verantwoordelijk voor de werving en selectie van medewerkers en de acquisitie van nieuwe klanten. Vooral als nieuw uitzendbureau kun je het moeilijk krijgen als je je met al deze taken bezig houdt. De backoffice uitbesteden aan een payrollbedrijf kan hierdoor interessant zijn. Omdat wij werkzaam zijn in deze branche, geven we vanuit onze werkwijze tips.

Waar moet ik op letten bij het uitbesteden van mijn backoffice?

Financiële stabiliteit

Ten eerste raden we aan om te kijken naar een financieel stabiel payrollbedrijf. Dit klinkt logisch, helemaal als we beginnen over de ketenaansprakelijkheid. Gaat een payrollbedrijf failliet terwijl er nog geen sociale premies zijn afgedragen? Dan is volgens de ketenaansprakelijkheid het volgende bedrijf in de keten verantwoordelijk voor deze kosten. Indien een uitzendbureau deze kosten voor het faillissement al heeft afgedragen aan het payrollbedrijf, komt het uitzendbureau met dubbele kosten te zitten. Iets wat kleinere organisaties vaak niet kunnen bekostigen.

De juiste certificering

Let bij payrolling op de juiste certificeringen. Is de organisatie NEN 4400-1 gecertificeerd, in het bezit van een G-rekening én lid van een brancheorganisatie (ABU of NBBU)? Dan kan je er vanuit gaan dat er op de juiste manier wordt gewerkt. Kan je hier niets over vinden? Vraag er dan naar voordat je de samenwerking aangaat.

Expertise

De expertstatus van het payrollbedrijf is van belang. Hoe zit het bijvoorbeeld met de ervaring? Als organisaties het al een tijdje goed doen, kan je er meestal vanuit gaan dat de werknemers van deze organisatie over de juiste kennis beschikken met betrekking tot verlonen, contracten opstellen en premies afdragen. Omdat deze medewerkers ook in contact staan met je medewerkers en klanten, is het goed om te kijken naar hoe ze te werk gaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met de service en de manier van communiceren!?

De bedrijfscultuur

Tenslotte is het van belang dat je de backoffice uitbesteedt aan een bedrijf dat beschikt over de juiste bedrijfscultuur. Ben je zelf een vernieuwend en jong uitzendbureau dat een tikkeltje informeel aan de slag gaat? Dan botst dit vaak met organisaties die op een traditionele manier werken. Ga dus eerst in gesprek om te kijken of er een klik is.

Wat vind jij?

Ben jij een ondernemer met een uitzendbureau die denkt aan de backoffice uitbesteden aan een payrollbedrijf? Wat vind je in jouw geval belangrijke punten om op te letten? Deel je mening door te reageren onder de blogpost op onze website, of door een reactie te plaatsen via één van onze social media kanalen.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak
Joep de Heer Business Development Representative